Fröst & Det Svenske Kammerorkester

29. NOVEMBER 2025 KL. 14.00
KONCERTSALEN

PROGRAM

Wolfgang Amadeus Mozart (1756-91)
Koncert for klarinet og orkester, A-dur, KV 622 (1791)
• Allegro 
• Adagio 
• Rondo 

(ca. 30’) 
_

PAUSE (30 min.) ca. kl. 14:35
_

Ludwig van Beethoven (1770-1827)
Symfoni nr. 7, op. 92 (1811-12)
• Poco sostenuto – Vivace
• Allegretto
• Presto
• Allegro con brio

(ca. 43’) 

Om musikken

Mozart: Klarinetkoncert

Mozart og Martin Fröst har det til fælles, at det var kærlighed ved første tone, da de mødte klarinetten. Martin Fröst var otte år, da det skete, og hans første kærlighed var Mozarts Klarinetkoncert, som han hørte på sin fars LP-plade. ”Hvis man er klarinettist, så er Mozarts Klarinetkoncert en del af ens liv”, siger Martin Fröst, der har spillet klarinet – og Mozart – lige siden.

Mozart blev forelsket i klarinetten, fordi to af hans venner, brødrene Johann og Anton Stadler, spillede klarinet. De havde kastet sig over instrumentet, som var nyt dengang og endnu ikke var blevet en standarddel af symfoniorkestret. Især Anton Stadlers spil overvældede Mozart fuldstændig. “Jeg har aldrig hørt mage til, hvad du kan opnå med dit instrument”, skrev Mozart til ham. “Det har en så blød og behagelig klang, at det er uimodståeligt for enhver, der har et hjerte.”

Venskabet med Stadler var en oplagt anledning for Mozart til at skrive musik for klarinet. De følgende år komponerede han en Trio for klarinet, bratsch og klaver (den såkaldte 'Keglebanetrio') og en fantastisk Klarinetkvintet, der er et af hans allerbedste kammerværker. Få måneder før sin død i 1791 skrev han så Klarinetkoncerten. Det var en af de første klarinetkoncerter overhovedet. Og det også er en af Mozarts bedste og mest udtryksfulde kompositioner. Martin Fröst formulerer det sådan: ”For mig er Mozart den, der opfandt klarinetten som soloinstrument. Man kan godt sige, at han skabte klarinettens sjæl.”

På Mozarts tid havde klarinetten endnu ikke fundet sin standardform, som man kender den i dag. Mozart skrev derfor musikken til den type klarinet, som Stadler-brødrene rådede over, og det instrument kalder man i dag for en bassetklarinet. En bassetklarinet har mulighed for at gå én tone dybere ned end den normale moderne klarinet. Og den dybde udnytter Mozart så skønt! Martin Fröst vælger derfor at spille Mozarts Klarinetkoncert på en bassetklarinet, og det har han gjort, siden han var 17 år. Ellers er man nødt til at lægge visse af fraserne højere op, fordi en moderne klarinet ikke råder over den dybeste tone (et dybt A), som bassetklarinetten har. Og har man først hørt de rigtige, dybe toner i Mozarts Klarinetkoncert, er det noget, man ikke vil undvære!

Ingen vidste dengang, at Mozart kun havde ganske kort tid tilbage at leve i. Klarinetkoncerten blev hans sidste instrumentalværk, og den sensommeragtige, langsomme sats blev derfor hans sørgeligt smukke afsked med orkestermusikken. Her når Mozart en følelsesdybde, der gør det så fortvivlende at tænke på, hvad han kunne have skrevet, hvis han var blevet ældre end bare 35 år.

Klarinetkoncerten begynder i god, klassisk orden med en stor og formfuldendt førstesats. Og den slutter med en Finale, hvor klarinetten træder frem som spillemanden i spidsen for underholdningen. Men i den langsomme sats er klarinetten snarere den grædende klovn. Netop den dobbeltsidighed ved det sjælfulde instrument rammer Mozart så uforglemmeligt i sin Klarinetkoncert.

Beethoven: Symfoni nr. 7

Det er musik, der danser, samtidig med at dens kraft gælder kampen for livet. Beethovens 7. symfoni er eksplosiv musik, der stiger og stiger i intensitet. Først trækkes tæppet til side for symfonien, som var det et teaterforhæng, der går op. På skift træder soloblæsere frem som skuespillere i en forestilling, understøttet af strygerne. Og efter denne præsentation tænder Beethoven så for blusset, der vokser og vokser, så man bare må overgive sig.

Beethoven præsenterede symfonien første gang ved en koncert i Wien, december 1813. Koncerten blev afholdt til fordel for sårede soldater i den østrigske hær, der havde lidt et nederlag mod Napoleon i slaget ved Hanau. Ved koncerten opførte Beethoven også sit nye militariske showstykke 'Wellingtons sejr', der handler om englændernes sejr over Frankrig i slaget ved Vitoria tidligere på året.

De to superdynamiske musikværker rummede en stærk kampgejst og blev modtaget med enorm jubel af det østrigske publikum. Den aften var en af de største succeser i Beethovens liv – og han mente selv, at Symfoni nr. 7 var et af hans allerbedste værker.

Symfonien var ikke komponeret i anledning af de aktuelle kampe på slagmarken. Den havde faktisk ligget og ventet på en opførelse i halvandet år. Alligevel følte publikum, at symfoniens kraft talte direkte til deres situation. Og netop denne berusende virkning, der kan rive en hel sal med sig og ruske op i enhver, har musikken beholdt til i dag. Beethovens 7. symfoni viser hans skaberkraft i mest medrivende udgave.

Første sats er en genial forening af energi og overblik, så derfor bliver man i første omgang forvirret, da anden sats derefter går i gang som en dyster march. Orkestreringen er mørk og faretruende. Men satsen er ikke en sørgemarch, for musikken er en vækkelse, der ruster sig med enorm intensitet. Efterhånden som musikkens variationer skrider frem, opsamles der en kolossal energiladning.

Til sidst følger to satser, der nærmest prøver at overgå hinanden i livsenergi. Finalen smælder som en vild og svedig dans, og myten om den gnavne, indelukkede Beethoven er langt, langt væk. Rytme som selve livets dunkende puls er helt i forgrunden, når han med flammende begejstring river os med. Det er musik, der prædiker om livskraftens suverænitet: Kæmp, lev og dans, siger Beethoven til os i sin 7. symfoni.

Jens Cornelius

Læs mere

Om musikken

Mozart: Klarinetkoncert

Mozart og Martin Fröst har det til fælles, at det var kærlighed ved første tone, da de mødte klarinetten. Martin Fröst var otte år, da det skete, og hans første kærlighed var Mozarts Klarinetkoncert, som han hørte på sin fars LP-plade. ”Hvis man er klarinettist, så er Mozarts Klarinetkoncert en del af ens liv”, siger Martin Fröst, der har spillet klarinet – og Mozart – lige siden.

Mozart blev forelsket i klarinetten, fordi to af hans venner, brødrene Johann og Anton Stadler, spillede klarinet. De havde kastet sig over instrumentet, som var nyt dengang og endnu ikke var blevet en standarddel af symfoniorkestret. Især Anton Stadlers spil overvældede Mozart fuldstændig. “Jeg har aldrig hørt mage til, hvad du kan opnå med dit instrument”, skrev Mozart til ham. “Det har en så blød og behagelig klang, at det er uimodståeligt for enhver, der har et hjerte.”

Venskabet med Stadler var en oplagt anledning for Mozart til at skrive musik for klarinet. De følgende år komponerede han en Trio for klarinet, bratsch og klaver (den såkaldte 'Keglebanetrio') og en fantastisk Klarinetkvintet, der er et af hans allerbedste kammerværker. Få måneder før sin død i 1791 skrev han så Klarinetkoncerten. Det var en af de første klarinetkoncerter overhovedet. Og det også er en af Mozarts bedste og mest udtryksfulde kompositioner. Martin Fröst formulerer det sådan: ”For mig er Mozart den, der opfandt klarinetten som soloinstrument. Man kan godt sige, at han skabte klarinettens sjæl.”

På Mozarts tid havde klarinetten endnu ikke fundet sin standardform, som man kender den i dag. Mozart skrev derfor musikken til den type klarinet, som Stadler-brødrene rådede over, og det instrument kalder man i dag for en bassetklarinet. En bassetklarinet har mulighed for at gå én tone dybere ned end den normale moderne klarinet. Og den dybde udnytter Mozart så skønt! Martin Fröst vælger derfor at spille Mozarts Klarinetkoncert på en bassetklarinet, og det har han gjort, siden han var 17 år. Ellers er man nødt til at lægge visse af fraserne højere op, fordi en moderne klarinet ikke råder over den dybeste tone (et dybt A), som bassetklarinetten har. Og har man først hørt de rigtige, dybe toner i Mozarts Klarinetkoncert, er det noget, man ikke vil undvære!

Ingen vidste dengang, at Mozart kun havde ganske kort tid tilbage at leve i. Klarinetkoncerten blev hans sidste instrumentalværk, og den sensommeragtige, langsomme sats blev derfor hans sørgeligt smukke afsked med orkestermusikken. Her når Mozart en følelsesdybde, der gør det så fortvivlende at tænke på, hvad han kunne have skrevet, hvis han var blevet ældre end bare 35 år.

Klarinetkoncerten begynder i god, klassisk orden med en stor og formfuldendt førstesats. Og den slutter med en Finale, hvor klarinetten træder frem som spillemanden i spidsen for underholdningen. Men i den langsomme sats er klarinetten snarere den grædende klovn. Netop den dobbeltsidighed ved det sjælfulde instrument rammer Mozart så uforglemmeligt i sin Klarinetkoncert.

Beethoven: Symfoni nr. 7

Det er musik, der danser, samtidig med at dens kraft gælder kampen for livet. Beethovens 7. symfoni er eksplosiv musik, der stiger og stiger i intensitet. Først trækkes tæppet til side for symfonien, som var det et teaterforhæng, der går op. På skift træder soloblæsere frem som skuespillere i en forestilling, understøttet af strygerne. Og efter denne præsentation tænder Beethoven så for blusset, der vokser og vokser, så man bare må overgive sig.

Beethoven præsenterede symfonien første gang ved en koncert i Wien, december 1813. Koncerten blev afholdt til fordel for sårede soldater i den østrigske hær, der havde lidt et nederlag mod Napoleon i slaget ved Hanau. Ved koncerten opførte Beethoven også sit nye militariske showstykke 'Wellingtons sejr', der handler om englændernes sejr over Frankrig i slaget ved Vitoria tidligere på året.

De to superdynamiske musikværker rummede en stærk kampgejst og blev modtaget med enorm jubel af det østrigske publikum. Den aften var en af de største succeser i Beethovens liv – og han mente selv, at Symfoni nr. 7 var et af hans allerbedste værker.

Symfonien var ikke komponeret i anledning af de aktuelle kampe på slagmarken. Den havde faktisk ligget og ventet på en opførelse i halvandet år. Alligevel følte publikum, at symfoniens kraft talte direkte til deres situation. Og netop denne berusende virkning, der kan rive en hel sal med sig og ruske op i enhver, har musikken beholdt til i dag. Beethovens 7. symfoni viser hans skaberkraft i mest medrivende udgave.

Første sats er en genial forening af energi og overblik, så derfor bliver man i første omgang forvirret, da anden sats derefter går i gang som en dyster march. Orkestreringen er mørk og faretruende. Men satsen er ikke en sørgemarch, for musikken er en vækkelse, der ruster sig med enorm intensitet. Efterhånden som musikkens variationer skrider frem, opsamles der en kolossal energiladning.

Til sidst følger to satser, der nærmest prøver at overgå hinanden i livsenergi. Finalen smælder som en vild og svedig dans, og myten om den gnavne, indelukkede Beethoven er langt, langt væk. Rytme som selve livets dunkende puls er helt i forgrunden, når han med flammende begejstring river os med. Det er musik, der prædiker om livskraftens suverænitet: Kæmp, lev og dans, siger Beethoven til os i sin 7. symfoni.

Jens Cornelius

Dirigent & solist

Martin Frost: Fröst & DSK
Martin Fröst

Den 54-årige svenske klarinettist og dirigent Martin Fröst er verdensberømt for sit kreative arbejde med musikken. Han optræder både som solist, dirigent og kammermusiker, og han har udviklet nye koncertformater med brug af multimedier og koreografi. I 2014 modtog han Léonie Sonnings Musikpris her i DR Koncerthuset for at være ”en af vor tids mest visionære musikalske kunstnere”, som det lød i nomineringen.

Siden 2019 har Martin Fröst været chefdirigent for Det Svenske Kammerorkester, og desuden har han som gæstedirigent optrådt med bl.a. Berlins Radiosymfoniorkester og Tokyo Symfoniorkester. Som solist skal han denne vinter optræde med bl.a. Atlanta Symfoniorkester i USA og Elbfilharmonikerne i Hamborg.

Martin Fröst har lavet en række højt roste indspilninger med alt fra folkemusik til klarinetkoncerter af Carl Nielsen og Bent Sørensen. Netop udkommet er et album, hvor Martin Fröst spiller musik af Bach i nye arrangementer på tværs af de musikalske genrer.

Læs mere

Dirigent & solist

Martin Fröst

Den 54-årige svenske klarinettist og dirigent Martin Fröst er verdensberømt for sit kreative arbejde med musikken. Han optræder både som solist, dirigent og kammermusiker, og han har udviklet nye koncertformater med brug af multimedier og koreografi. I 2014 modtog han Léonie Sonnings Musikpris her i DR Koncerthuset for at være ”en af vor tids mest visionære musikalske kunstnere”, som det lød i nomineringen.

Siden 2019 har Martin Fröst været chefdirigent for Det Svenske Kammerorkester, og desuden har han som gæstedirigent optrådt med bl.a. Berlins Radiosymfoniorkester og Tokyo Symfoniorkester. Som solist skal han denne vinter optræde med bl.a. Atlanta Symfoniorkester i USA og Elbfilharmonikerne i Hamborg.

Martin Fröst har lavet en række højt roste indspilninger med alt fra folkemusik til klarinetkoncerter af Carl Nielsen og Bent Sørensen. Netop udkommet er et album, hvor Martin Fröst spiller musik af Bach i nye arrangementer på tværs af de musikalske genrer.

Orkester

Det Svenske Kammerorkester: Fröst & DSK
Det Svenske Kammerorkester

Det Svenske Kammerorkester er grundlagt i 1995 og består af 39 musikere. Orkestret har hjemme i den midtsvenske by Örebro, en by på størrelse med Aalborg, men publikum til Det Svenske Kammerorkester er globalt. Orkestret har f.eks. optrådt tre gange ved verdens største klassiske festival, The Proms i Royal Albert Hall, London. Aftenens koncert er del af en turné, der også går til Schweiz.

Orkestrets chefdirigent er Martin Fröst, der overtog posten efter Thomas Dausgaard i 2019. Fröst er også en verdensberømt klarinettist, og i 2022 afholdt orkestret for første gang en 'Fröst Festival', hvor orkestermusikerne og dirigenten træder frem som solospillere.

Det Svenske Kammerorkester har gennem årene lavet en lang række indspilninger med alt fra barokmusik til nye værker og de samlede symfonier af bl.a. Beethoven, Schubert, Schumann og Brahms. Under Martin Frösts ledelse har orkestret indspillet to Mozart-album for pladeselskabet Sony Classical med fællestitlen 'Ecstasy and abyss', der fokuserer på de store kontraster mellem lys og mørke i Mozarts musik – og blandt værkerne finder man Mozarts Klarinetkoncert.

Læs mere

Orkester

Det Svenske Kammerorkester

Det Svenske Kammerorkester er grundlagt i 1995 og består af 39 musikere. Orkestret har hjemme i den midtsvenske by Örebro, en by på størrelse med Aalborg, men publikum til Det Svenske Kammerorkester er globalt. Orkestret har f.eks. optrådt tre gange ved verdens største klassiske festival, The Proms i Royal Albert Hall, London. Aftenens koncert er del af en turné, der også går til Schweiz.

Orkestrets chefdirigent er Martin Fröst, der overtog posten efter Thomas Dausgaard i 2019. Fröst er også en verdensberømt klarinettist, og i 2022 afholdt orkestret for første gang en 'Fröst Festival', hvor orkestermusikerne og dirigenten træder frem som solospillere.

Det Svenske Kammerorkester har gennem årene lavet en lang række indspilninger med alt fra barokmusik til nye værker og de samlede symfonier af bl.a. Beethoven, Schubert, Schumann og Brahms. Under Martin Frösts ledelse har orkestret indspillet to Mozart-album for pladeselskabet Sony Classical med fællestitlen 'Ecstasy and abyss', der fokuserer på de store kontraster mellem lys og mørke i Mozarts musik – og blandt værkerne finder man Mozarts Klarinetkoncert.

Musikerliste

Violin 1  
Urban Svensson
Roger Olsson
Katarina Andreasson
Lena Sjölund
Lena Ludeen
Johan Andersson
Hans Elvkull
Olof Ericsson

Violin 2  
Anna Jansson
Tino Fjeldli
Madelene Berg
Frans van Schoonhoven
Cecilia Bukovinszky
Hsiang-Yin Hsiao

Bratsch  
Göran Fröst
Fredrik Hulthe
Magdalena Chmielowiec-Koziol
Kate Pelly
Mikael Ludeen

Cello  
Anna Garde
Hanna Thorell
Andreas Tengberg
Kevin Kirs

Bas  
Sebastien Dube
Peter Nitsche
Josee Deschenes

Fløjte  
Eva Szabados
Moa Bromander

Obo  
Hannes Heinemann
Lisa Almberg

Klarinet  
Kevin Spagnolo
Alberto Alvarez-Garcia

Fagot  
Peter Bolton
Marcus Carlsson

Horn  
Andreas Lundmark
Göran Hulphers

Trompet  
Mark Bennett
Margit Csökmei

Pauker
Anders Haag

Læs mere

Musikerliste

Violin 1  
Urban Svensson
Roger Olsson
Katarina Andreasson
Lena Sjölund
Lena Ludeen
Johan Andersson
Hans Elvkull
Olof Ericsson

Violin 2  
Anna Jansson
Tino Fjeldli
Madelene Berg
Frans van Schoonhoven
Cecilia Bukovinszky
Hsiang-Yin Hsiao

Bratsch  
Göran Fröst
Fredrik Hulthe
Magdalena Chmielowiec-Koziol
Kate Pelly
Mikael Ludeen

Cello  
Anna Garde
Hanna Thorell
Andreas Tengberg
Kevin Kirs

Bas  
Sebastien Dube
Peter Nitsche
Josee Deschenes

Fløjte  
Eva Szabados
Moa Bromander

Obo  
Hannes Heinemann
Lisa Almberg

Klarinet  
Kevin Spagnolo
Alberto Alvarez-Garcia

Fagot  
Peter Bolton
Marcus Carlsson

Horn  
Andreas Lundmark
Göran Hulphers

Trompet  
Mark Bennett
Margit Csökmei

Pauker
Anders Haag

UDFORSK DEN KLASSISKE MUSIK I DR LYD

DR's klassiske musikkanal P2 har masser af tilbud til dig, der er nysgerrig efter mere klassisk musik. Find koncertoptagelser fra ind- og udland i P2 Koncerten, hør om komponisternes liv og musik i 'Hammers komponister' eller få en guidet tour gennem fem legendariske symfonier i 'Orkesterguiden'.

I 'Pladeklubben' dykker vært og gæster hver gang ned i et album og i 'Spørg om alt' kan du få svar på nogle af alle de spørgsmål om stort og småt, der kan dukke op i musikkens verden.

Og trænger du bare til at stresse af, kan du udforske 'Ro På'-universets mange tilbud.

DIGITALE SALSPROGRAMMER

DR Koncerthuset er gået over til digitale salsprogrammer ved klassiske koncerter

Det digitale program er tilgængeligt på både mobil, tablet og computer, og det er muligt at udskrive programmet hjemmefra. Læs meget mere og få svar på dine spørgsmål her:

Læs mere

Chef for DR Koncerthuset, Den Levende Musik og P2: Kim Bohr
Repertoirechef: Tatjana Kandel
Producent & produktionsleder: Søren Bondo Østergaard
Redaktør: Helle Kristensen
Design: DR Koncerthuset


DR's Koncertvirksomhed støttes af blandt andre
A.P. MØLLER OG HUSTRU CHASTINE MC-KINNEY MØLLERS FOND TIL ALMENE FORMAAL • AUGUSTINUS FONDEN • AAGE OG JOHANNE LOUIS-HANSENS FOND • CARL NIELSEN OG ANNE MARIE CARL-NIELSENS LEGAT • BECKETT-FONDEN • SPORTGOODSFONDEN • KNUD HØJGAARDS FOND • AXEL MUUSFELDTS FOND • WILHELM HANSEN FONDEN • GANGSTEDFONDEN • KONSUL GEORGE JORCK OG HUSTRU EMMA JORCK’s FOND • VENNEFORENINGEN FOR DR’s KOR OG ORKESTRE