Blomstedt & Beethovens 7.

8. & 9. MAJ 2025 KL. 19.30
KONCERTSALEN


PROGRAM

Wolfgang Amadeus Mozart (1756-91)
Symfoni nr. 38, ’Prag’, D-dur, KV 504 (1786)
I Adagio, Allegro
II Andante
III Presto
(ca. 27’)

PAUSE (30’) ca. 20.00

Ludwig van Beethoven (1770-1827)
Symfoni nr. 7, op. 92 (1811-12)
I Poco sostenuto – Vivace
II Allegretto
III Presto
IV Allegro con brio
(ca. 36’)


MØD MUSIKKEN 
Kl. 18.30 i Koncertsalen med Rie Koch

Torsdagskoncerten sendes direkte i P2 Koncerten, genudsendes søndag kl. 12.15 og kan også høres i DR Lyd.

 

Om musikken

Wolfgang Amadeus Mozart: Symfoni nr. 38, ’Prag’

”Mine pragere forstår mig!”. Det er et Mozart-citat, som man med god grund er stolt af i Prag. For Mozart var i sin egen tid vanvittigt populær i Tjekkiets hovedstad Prag, og det forhold var gensidigt. Mozart elskede Prag og dens publikum, især efter at hans opera ’Figaros Bryllup’ i 1786 fik større succes i Prag end i hans egen hjemby, Wien.

Publikum elskede Figaros Bryllup så højt, at man inviterede Mozart til byen for at give ham en hyldest. Besøget fandt sted i januar 1787, og Mozart blev modtaget som en helt. Der blev afholdt festkoncerter og banketter for ham, og man afholdt et bal, hvor man til hans ære dansede til melodier fra Figaros Bryllup. En uge senere gav Mozart selv en stor koncert i Prag, og det var ved den lejlighed, at han for første gang opførte sin Symfoni nr. 38.

Folk i salen klappede så længe, at Mozart som ekstranummer improviserede på klaver i en halv time, og efter koncerten sagde han, at det havde været en af de lykkeligste dage i hans liv!

Den nye symfoni var ”så rask og fyrig, at den stemte sjælen i retning mod det ophøjede”, skrev et øjenvidne. De følgende ti år blev den opført over 100 gange i Prag og fortjener altså bestemt tilnavnet ”Pragersymfonien”, som man begyndte at bruge efter Mozarts død. 

Pragersymfonien er usædvanlig af flere grunde. For det første har den en langsom indledning. Det var noget, kollegaen Haydn ofte benyttede sig af, men Mozart bruger det kun i tre af sine mange symfonier. For det andet boltrer Mozart sig af blæse­instrumenternes muligheder. De får mere selvstændigt liv og spiller også passager alene uden strygerne. Det er eksperimenterende for sin tid og giver symfonien en stor klangvariation og kompleksitet. En forklaring på, at Mozart skrev symfonien på den måde kunne være, at de tjekkiske blæsermusikere var kendt som de bedste i Europa.

Det tredje særlige træk ved symfonien er, at den kun har tre satser. På det tidspunkt havde alle Mozarts symfonier ellers fire satser, for det var standarden i Wien. Ingen ved hvorfor Mozart gik uden om denne sædvanlige skabelon. Måske fordi den langsomme introduktion og symfoniens ambitiøse indhold i det hele taget opvejer den manglende sats.

Formatet står hurtigt klart i 1. sats. Mozart har skruet op for både bredden og for musikkens indre brug af flerstemmighed. Satsens midterdel (den såkaldte gennemføring) er et gigantisk jonglørnummer af temaer i en genial, kontrapunktisk mosaik. Der er stor fylde i denne virkelig imponerende sats, som varer op mod 20 minutter. 

I 2. sats bevæger Mozart sig igen væk fra wienerklassikkens standardiserede enkelhed. Strygerne sukker stakåndet og træblæserne skaber en dyb kolorering af musikken, når den opsøger en bevidst ustabilitet af følelser. Også i 3. sats udfolder Mozart en overraskende mængde af raffinementer, som man slet ikke forventede i sådan en ’munter’ sidstesats. Og som en særlig hilsen til pragerne indledes satsen med et lille citat fra Figaros Bryllup. Det må de have frydet sig over i Prag – deres yndlingskomponist, Mozart, forstod dem.

Den berømte Mozart-film Amadeus er filmet i Prag, der har beholdt mange af sine gamle kvarterer fra Mozarts tid.

Jens Cornelius

 

Læs mere

Ludwig van Beethoven: Symfoni nr. 7

Ved en koncert på Wiens Universitet i december 1813 dirigerede Beethoven to af sine nyeste orkesterværker: den kraftfulde Symfoni nr. 7 og det store showstykke ’Wellingtons sejr’, der handler om den militære sejr over Frankrig i Slaget ved Vitoria. Koncerten blev afholdt til fordel for den østrigske hær. Publikum var beruset over sejren, og de to optimistiske værker blev modtaget med enorm begejstring. Den aften var en af de største succeser i Beethovens liv.

Hvad angik Symfoni nr. 7 var den perfekte timing ret tilfældig, for symfonien havde ligget og ventet på en opførelse i halvandet år. Det var ikke musik, der var skrevet i anledning af et vundet slag. Alligevel følte publikum, at symfoniens kraft talte direkte til deres situation. Og netop denne berusende virkning, der kan rive en hel sal med sig og ruske op i enhver, har musikken beholdt til i dag – 212 år efter symfonien blev spillet første gang. Den 7. symfoni er Beethoven i sin mest overvældende udgave af sig selv.

Førstesatsen begynder med en langsom introduktion, der er en af de flotteste og mest effektive indledninger, Beethoven nogensinde skrev. Den akkumulerer så meget energi og spænder den musikalske fjeder så hårdt, at der ophobes energi nok til resten af værket. Det hurtige hovedafsnit af satsen, der følger efter introduktionen, er så flyvende, at det kunne være en fyrig finalesats.

Andensatsen begynder som en dyster march. Orkestreringen i begyndelsen er mørk og faretruende. Men det er ikke en sørgemarch, for musikken er en vækkelse, der ruster sig med enorm intensitet. Efterhånden som satsens variationer skrider frem, opsamles der en kolossal energiladning. Sådan bruges musikken også med stor virkning i filmen ’Kongens store tale’, hvor marchen spilles som oplæg og underlægning til den engelske konges afgørende tale til befolkningen, da 2. Verdenskrig er brudt ud.

Til sidst følger to satser, der nærmest prøver at overgå hinanden i livsenergi. Finalen smælder som en vild og svedig folkedans, og myten om den gnavne Beethoven er langt, langt væk. Rytme som selve livets dunkende puls er helt i forgrunden i dette møde med et menneske iblandt os, der med flammende begejstring løfter os op på et højere plan. Ordene fra uropførelsen af Mozarts 38. symfoni kunne også passe her: ”Så rask og fyrig, at den stemmer sjælen i retning mod det ophøjede.”

Herbert Blomstedt har arbejdet med Beethovens symfonier længere end nogen anden dirigent. Foreløbig i otte årtier – den første koncert, hvor han dirigerede DR Symfoniorkestret i en Beethoven-symfoni, var i 1959. Og hans arbejde med symfonierne fortsætter stadigvæk: “Beethoven tager os så at sige i hånden og viser os vejen”, siger Blomstedt. ”Det er musik med et budskab, men man skal arbejde for at finde det budskab. Hvis man bare spiller noderne, kommer man ikke frem til meningen.”

Jens Cornelius

Læs mere

Om musikken

Wolfgang Amadeus Mozart: Symfoni nr. 38, ’Prag’

”Mine pragere forstår mig!”. Det er et Mozart-citat, som man med god grund er stolt af i Prag. For Mozart var i sin egen tid vanvittigt populær i Tjekkiets hovedstad Prag, og det forhold var gensidigt. Mozart elskede Prag og dens publikum, især efter at hans opera ’Figaros Bryllup’ i 1786 fik større succes i Prag end i hans egen hjemby, Wien.

Publikum elskede Figaros Bryllup så højt, at man inviterede Mozart til byen for at give ham en hyldest. Besøget fandt sted i januar 1787, og Mozart blev modtaget som en helt. Der blev afholdt festkoncerter og banketter for ham, og man afholdt et bal, hvor man til hans ære dansede til melodier fra Figaros Bryllup. En uge senere gav Mozart selv en stor koncert i Prag, og det var ved den lejlighed, at han for første gang opførte sin Symfoni nr. 38.

Folk i salen klappede så længe, at Mozart som ekstranummer improviserede på klaver i en halv time, og efter koncerten sagde han, at det havde været en af de lykkeligste dage i hans liv!

Den nye symfoni var ”så rask og fyrig, at den stemte sjælen i retning mod det ophøjede”, skrev et øjenvidne. De følgende ti år blev den opført over 100 gange i Prag og fortjener altså bestemt tilnavnet ”Pragersymfonien”, som man begyndte at bruge efter Mozarts død. 

Pragersymfonien er usædvanlig af flere grunde. For det første har den en langsom indledning. Det var noget, kollegaen Haydn ofte benyttede sig af, men Mozart bruger det kun i tre af sine mange symfonier. For det andet boltrer Mozart sig af blæse­instrumenternes muligheder. De får mere selvstændigt liv og spiller også passager alene uden strygerne. Det er eksperimenterende for sin tid og giver symfonien en stor klangvariation og kompleksitet. En forklaring på, at Mozart skrev symfonien på den måde kunne være, at de tjekkiske blæsermusikere var kendt som de bedste i Europa.

Det tredje særlige træk ved symfonien er, at den kun har tre satser. På det tidspunkt havde alle Mozarts symfonier ellers fire satser, for det var standarden i Wien. Ingen ved hvorfor Mozart gik uden om denne sædvanlige skabelon. Måske fordi den langsomme introduktion og symfoniens ambitiøse indhold i det hele taget opvejer den manglende sats.

Formatet står hurtigt klart i 1. sats. Mozart har skruet op for både bredden og for musikkens indre brug af flerstemmighed. Satsens midterdel (den såkaldte gennemføring) er et gigantisk jonglørnummer af temaer i en genial, kontrapunktisk mosaik. Der er stor fylde i denne virkelig imponerende sats, som varer op mod 20 minutter. 

I 2. sats bevæger Mozart sig igen væk fra wienerklassikkens standardiserede enkelhed. Strygerne sukker stakåndet og træblæserne skaber en dyb kolorering af musikken, når den opsøger en bevidst ustabilitet af følelser. Også i 3. sats udfolder Mozart en overraskende mængde af raffinementer, som man slet ikke forventede i sådan en ’munter’ sidstesats. Og som en særlig hilsen til pragerne indledes satsen med et lille citat fra Figaros Bryllup. Det må de have frydet sig over i Prag – deres yndlingskomponist, Mozart, forstod dem.

Den berømte Mozart-film Amadeus er filmet i Prag, der har beholdt mange af sine gamle kvarterer fra Mozarts tid.

Jens Cornelius

 

Ludwig van Beethoven: Symfoni nr. 7

Ved en koncert på Wiens Universitet i december 1813 dirigerede Beethoven to af sine nyeste orkesterværker: den kraftfulde Symfoni nr. 7 og det store showstykke ’Wellingtons sejr’, der handler om den militære sejr over Frankrig i Slaget ved Vitoria. Koncerten blev afholdt til fordel for den østrigske hær. Publikum var beruset over sejren, og de to optimistiske værker blev modtaget med enorm begejstring. Den aften var en af de største succeser i Beethovens liv.

Hvad angik Symfoni nr. 7 var den perfekte timing ret tilfældig, for symfonien havde ligget og ventet på en opførelse i halvandet år. Det var ikke musik, der var skrevet i anledning af et vundet slag. Alligevel følte publikum, at symfoniens kraft talte direkte til deres situation. Og netop denne berusende virkning, der kan rive en hel sal med sig og ruske op i enhver, har musikken beholdt til i dag – 212 år efter symfonien blev spillet første gang. Den 7. symfoni er Beethoven i sin mest overvældende udgave af sig selv.

Førstesatsen begynder med en langsom introduktion, der er en af de flotteste og mest effektive indledninger, Beethoven nogensinde skrev. Den akkumulerer så meget energi og spænder den musikalske fjeder så hårdt, at der ophobes energi nok til resten af værket. Det hurtige hovedafsnit af satsen, der følger efter introduktionen, er så flyvende, at det kunne være en fyrig finalesats.

Andensatsen begynder som en dyster march. Orkestreringen i begyndelsen er mørk og faretruende. Men det er ikke en sørgemarch, for musikken er en vækkelse, der ruster sig med enorm intensitet. Efterhånden som satsens variationer skrider frem, opsamles der en kolossal energiladning. Sådan bruges musikken også med stor virkning i filmen ’Kongens store tale’, hvor marchen spilles som oplæg og underlægning til den engelske konges afgørende tale til befolkningen, da 2. Verdenskrig er brudt ud.

Til sidst følger to satser, der nærmest prøver at overgå hinanden i livsenergi. Finalen smælder som en vild og svedig folkedans, og myten om den gnavne Beethoven er langt, langt væk. Rytme som selve livets dunkende puls er helt i forgrunden i dette møde med et menneske iblandt os, der med flammende begejstring løfter os op på et højere plan. Ordene fra uropførelsen af Mozarts 38. symfoni kunne også passe her: ”Så rask og fyrig, at den stemmer sjælen i retning mod det ophøjede.”

Herbert Blomstedt har arbejdet med Beethovens symfonier længere end nogen anden dirigent. Foreløbig i otte årtier – den første koncert, hvor han dirigerede DR Symfoniorkestret i en Beethoven-symfoni, var i 1959. Og hans arbejde med symfonierne fortsætter stadigvæk: “Beethoven tager os så at sige i hånden og viser os vejen”, siger Blomstedt. ”Det er musik med et budskab, men man skal arbejde for at finde det budskab. Hvis man bare spiller noderne, kommer man ikke frem til meningen.”

Jens Cornelius

Dirigent

Herbert Blomstedt dirigerer DR symfoniorkester i Koncertsalen.
Herbert Blomstedt

Den svenske dirigent Herbert Blomstedt er æresdirigent for DR Symfoniorkestret, og fra 1967 til 1977 var han orkestrets chefdirigent. Ingen anden har så langvarig en forbindelse til DR Symfoniorkestret som Blomstedt.

Gennem sin enestående karriere har Blomstedt været chefdirigent for bl.a. Dresdens Statskapel, San Francisco Symfonikerne og Gewandhausorkestret i Leipzig. Og i en alder af 97 er han stadig i fuld aktivitet på allerhøjeste niveau! Kalenderen er fyldt med symfoniske hovedværker, og de kommende uger skal han dirigere Orchestre de Paris og Elbfilharmonikerne i Hamborg.

Han modtog i 2016 Léonie Sonnings Musikpris her i Koncerthuset. ”Humanisten Herbert Blomstedts store indsats har været at kæmpe mod det udvendige og for musikkens indre, blivende værdier”, lød det i motivationen.

Læs mere

Dirigent

Herbert Blomstedt

Den svenske dirigent Herbert Blomstedt er æresdirigent for DR Symfoniorkestret, og fra 1967 til 1977 var han orkestrets chefdirigent. Ingen anden har så langvarig en forbindelse til DR Symfoniorkestret som Blomstedt.

Gennem sin enestående karriere har Blomstedt været chefdirigent for bl.a. Dresdens Statskapel, San Francisco Symfonikerne og Gewandhausorkestret i Leipzig. Og i en alder af 97 er han stadig i fuld aktivitet på allerhøjeste niveau! Kalenderen er fyldt med symfoniske hovedværker, og de kommende uger skal han dirigere Orchestre de Paris og Elbfilharmonikerne i Hamborg.

Han modtog i 2016 Léonie Sonnings Musikpris her i Koncerthuset. ”Humanisten Herbert Blomstedts store indsats har været at kæmpe mod det udvendige og for musikkens indre, blivende værdier”, lød det i motivationen.

Orkester

DR Symfoniorkestret

DR Symfoniorkestret har lige siden DR’s grundlæggelse i 1925 bragt den symfoniske musik ud til publikum, lyttere og seere i hele landet. Samtidig er orkestret blevet en vigtig repræsentant for dansk musik i udlandet gennem turnéer og medieproduktioner, som har vundet international genklang. DR Symfoniorkestret har altid været tæt forbundet med den danske musik, men orkestret favner samtidig hele det rige, symfoniske repertoire fra forskellige klassiske og romantiske traditioner op til vores egen tid.

DR Symfoniorkestrets chefdirigent har siden 2016 været den anerkendte italienske dirigent Fabio Luisi, som bl.a. har stået i spidsen for højt profilerede turnéer til Kina, Japan og USA. DR Symfoniorkestret og Luisi gennemførte i januar en stor jubilæumsturné til Tyskland, Belgien, Østrig og Ungarn, hvor de begejstrede såvel publikum som anmeldere.

Efter indspilningen af Carl Nielsens symfonier og koncerter (Deutsche Grammophon), der har givet genlyd internationalt og modtaget adskillige priser, har orkestret og Fabio Luisi også indspillet alle Alexander Skrjabins orkesterværker. Næste store indspilningsprojekt, igen for Deutsche Grammophon, er allerede i gang med Arnold Schönbergs samlede orkesterværker, hvor første udgivelse – Verklärte Nacht – udkom digitalt d. 13. september, som markering af 150-året for Schönbergs fødsel. De over 30 Schönberg-værker vil udkomme henover de næste 5-6 år.

Som medieorkester spiller DR Symfoniorkestret ikke bare for de 100.000 koncertgæster, som hver sæson oplever orkestret live. Mere end 500.000 lyttere og seere følger orkestrets klassiske koncerter på radio, tv og internet, og millioner lytter med, når koncerterne transmitteres internationalt. Også på sociale medier har DR Symfoniorkestret en stor fanskare – over 340 millioner seere verden over har set videoer fra orkestrets populære soundtrack-koncerter med film- og computerspilsmusik.


MUSIKERLISTE

Koncertmester
Ludvig Gudim

Violin 1
Ludvig Gudim
Christina Åstrand
Bartosz Skibinski
Elna Carr
Jan Leif Rohard
Johannes Søe Hansen
Anders Fog-Nielsen
Helle Hanskov Palm
Per Friman
Sarah Jillian McClelland
Sabine Bretschneider-Jochumsen
Sophia Bæk
Trine Yang Møller
Runi Bæk
Patricia Mia Andersen
Monika Malmquist Egholm
Anja Zelianodjevo
Johanna Qvamme
Kern Westerberg

Violin 2
Gunvor Sihm
Joaquín Páll Palomares
Bodil Kuhlmann
Julie Meile
Line Marie Most
Marianne Bindel
Anne Marie Kjærulff
Andrea Rebekka Alsted
Hedvig Oftedahl Vivanco
Jonida Luisa Tafilaj
Ida Balslev
Violeta Daniela Mönnekes
Austin Lee Hansen
Peter Andreas Nielsen
Borbála Brezovszky
Marcjanna Derentowicz

Bratsch
Yu Sun
Michael Andreas Grolid
Gunnar Lychou
Kristian Scharff Fogh
Astrid Christensen
Katrine Reinhold Bundgaard
Stine Hasbirk Brandt
Katarzyna Bugala
Alexander Butz
Magda Stevensson
Benedikte Artved

Cello
Henrik Dam Thomsen
Soo-Kyung Hong
Richard Krug
Johan Krarup
Peter Morrison
Louisa Schwab
Chul-Geun Park
Cansin Kara
Hyazintha Andrej

Bas
Joel Gonzalez
Astor Cortabarria Adde
Nicholas Franco
Ditlev Damkjær
Gerrit H. Mylius
Thoralf Strandli Pedersen

Fløjte
Ulla Miilmann
Mikael Beier

Obo
Kristine Vestergaard
Sven Buller

Klarinet
Johnny Teyssier
August Lange Finkas

Fagot

Sebastian Stevensson
Britta Cortabarria

Horn
Lasse Luckow Mauritzen
Oskar Lejonclou Marklund
Erling Robert Eydal 
Gustav Carlsson

Trompet

Michael Frank Møller
László Molnár
Andreas Jul Nielsen

Pauker
René Felix Mathiesen

Læs mere

Orkester

DR Symfoniorkestret

DR Symfoniorkestret har lige siden DR’s grundlæggelse i 1925 bragt den symfoniske musik ud til publikum, lyttere og seere i hele landet. Samtidig er orkestret blevet en vigtig repræsentant for dansk musik i udlandet gennem turnéer og medieproduktioner, som har vundet international genklang. DR Symfoniorkestret har altid været tæt forbundet med den danske musik, men orkestret favner samtidig hele det rige, symfoniske repertoire fra forskellige klassiske og romantiske traditioner op til vores egen tid.

DR Symfoniorkestrets chefdirigent har siden 2016 været den anerkendte italienske dirigent Fabio Luisi, som bl.a. har stået i spidsen for højt profilerede turnéer til Kina, Japan og USA. DR Symfoniorkestret og Luisi gennemførte i januar en stor jubilæumsturné til Tyskland, Belgien, Østrig og Ungarn, hvor de begejstrede såvel publikum som anmeldere.

Efter indspilningen af Carl Nielsens symfonier og koncerter (Deutsche Grammophon), der har givet genlyd internationalt og modtaget adskillige priser, har orkestret og Fabio Luisi også indspillet alle Alexander Skrjabins orkesterværker. Næste store indspilningsprojekt, igen for Deutsche Grammophon, er allerede i gang med Arnold Schönbergs samlede orkesterværker, hvor første udgivelse – Verklärte Nacht – udkom digitalt d. 13. september, som markering af 150-året for Schönbergs fødsel. De over 30 Schönberg-værker vil udkomme henover de næste 5-6 år.

Som medieorkester spiller DR Symfoniorkestret ikke bare for de 100.000 koncertgæster, som hver sæson oplever orkestret live. Mere end 500.000 lyttere og seere følger orkestrets klassiske koncerter på radio, tv og internet, og millioner lytter med, når koncerterne transmitteres internationalt. Også på sociale medier har DR Symfoniorkestret en stor fanskare – over 340 millioner seere verden over har set videoer fra orkestrets populære soundtrack-koncerter med film- og computerspilsmusik.


MUSIKERLISTE

Koncertmester
Ludvig Gudim

Violin 1
Ludvig Gudim
Christina Åstrand
Bartosz Skibinski
Elna Carr
Jan Leif Rohard
Johannes Søe Hansen
Anders Fog-Nielsen
Helle Hanskov Palm
Per Friman
Sarah Jillian McClelland
Sabine Bretschneider-Jochumsen
Sophia Bæk
Trine Yang Møller
Runi Bæk
Patricia Mia Andersen
Monika Malmquist Egholm
Anja Zelianodjevo
Johanna Qvamme
Kern Westerberg

Violin 2
Gunvor Sihm
Joaquín Páll Palomares
Bodil Kuhlmann
Julie Meile
Line Marie Most
Marianne Bindel
Anne Marie Kjærulff
Andrea Rebekka Alsted
Hedvig Oftedahl Vivanco
Jonida Luisa Tafilaj
Ida Balslev
Violeta Daniela Mönnekes
Austin Lee Hansen
Peter Andreas Nielsen
Borbála Brezovszky
Marcjanna Derentowicz

Bratsch
Yu Sun
Michael Andreas Grolid
Gunnar Lychou
Kristian Scharff Fogh
Astrid Christensen
Katrine Reinhold Bundgaard
Stine Hasbirk Brandt
Katarzyna Bugala
Alexander Butz
Magda Stevensson
Benedikte Artved

Cello
Henrik Dam Thomsen
Soo-Kyung Hong
Richard Krug
Johan Krarup
Peter Morrison
Louisa Schwab
Chul-Geun Park
Cansin Kara
Hyazintha Andrej

Bas
Joel Gonzalez
Astor Cortabarria Adde
Nicholas Franco
Ditlev Damkjær
Gerrit H. Mylius
Thoralf Strandli Pedersen

Fløjte
Ulla Miilmann
Mikael Beier

Obo
Kristine Vestergaard
Sven Buller

Klarinet
Johnny Teyssier
August Lange Finkas

Fagot

Sebastian Stevensson
Britta Cortabarria

Horn
Lasse Luckow Mauritzen
Oskar Lejonclou Marklund
Erling Robert Eydal 
Gustav Carlsson

Trompet

Michael Frank Møller
László Molnár
Andreas Jul Nielsen

Pauker
René Felix Mathiesen

KOLOFON

Chef for DR Koncerthuset, Den Levende Musik og P2: Kim Bohr
Repertoirechef: Tatjana Kandel
Chef for DR Symfoniorkestrets musikere: Michael Aaberg Thomsen
Produktionstilrettelægger: Karen Skriver Zarganis
Produktionsledere: Jakob Helmer Mørck, Morten Danvad
Lydproducer: Bernhard Güttler 
Musiktekniker: Mikkel Nymand
Redaktør: Helle Kristensen
Design: DR Koncerthuset


DR's Koncertvirksomhed støttes af blandt andre
A.P. MØLLER OG HUSTRU CHASTINE MC-KINNEY MØLLERS FOND TIL ALMENE FORMAAL • AUGUSTINUS FONDEN • AAGE OG JOHANNE LOUIS-HANSENS FOND • CARL NIELSEN OG ANNE MARIE CARL-NIELSENS LEGAT • BECKETT-FONDEN • SPORTGOODSFONDEN • KNUD HØJGAARDS FOND • AXEL MUUSFELDTS FOND • WILHELM HANSEN FONDEN • GANGSTEDFONDEN • VENNEFORENINGEN FOR DR’s KOR OG ORKESTRE