Blomstedt & Bruckners 9.
4. & 5. SEPTEMBER 2025 KL. 19.30
KONCERTSALEN
PROGRAM
Anton Bruckner (1824-1896)
Symfoni nr. 9 (1894)
• Feierlich, misterioso
• Scherzo. Bewegt, lebhaft; Trio. Schnell
• Adagio. Langsam, feierlich
Varighed ca. 63’
Der er ingen pause i koncerten


Torsdagskoncerten sendes direkte i P2 Koncerten og genudsendes søndag kl. 12.15. Koncerten kan også høres i DR Lyd.
Om musikken
Bruckner: Symfoni nr. 9
“Bruckners symfonier er udtryk for længslen efter det evige. Han fører tilhørerne ind i en verden, de ellers aldrig ville kunne opleve.”
Sådan siger dirigenten Herbert Blomstedt, der gennem mange årtier har beskæftiget sig med Anton Bruckners symfonier. I år fokuserer 98-årige Herbert Blomstedt især på Bruckners sidste symfoni, nr. 9. Det er et værk, som Bruckner aldrig fik skrevet helt færdigt, og som i sin ufuldendte tilstand giver et særligt indtryk af netop ”længslen efter det evige”.
Anton Bruckners kræfter var ved at svinde, da han arbejdede på symfonien. Opgaven havde fra begyndelsen været meget ambitiøs, formentlig den største, han havde sat sig selv nogensinde. Han begyndte på symfonien i 1887, og i 1894 var de tre første satser færdige. Men Bruckner døde to år senere, uden at skitserne til symfoniens fjerde sats havde samlet sig til et hele.
Hvad ingen dengang indså var, at symfonien er et helstøbt mesterværk i denne ufuldendte form. Den uforudsete afslutning efter symfoniens langsomme 3. sats fungerer gribende smukt som et symbol på tærsklen til en ny og ukendt verden. Og symfonien er bestemt ikke afkortet i varighed, for selv uden den manglende fjerdesats varer værket en fuld time.
Udover symfoniens store dimensioner er der også gevaldige ambitioner i dens musikalske sprog. Bruckner når frem til en ny grad af abstraktion. Hans arbejde med musikken som byggeklodser er dristigt, og hans særprægede tonesprog er ladet med mystik.
Bruckner går udenom de veje, man måske kunne have forestillet sig for en stærkt troende katolsk kunstner fra senromantikkens æra, for symfonien er hverken et hudløst nervedrama eller et værk med kirkeligt indhold. Som musikalsk ceremoni er det abstrakt. Helt passende gav Bruckner 1. sats karakterbetegnelsen ”Højtidelig og mystisk”.
Den udforskning af ukendt musikalsk terræn tappede den aldrende Bruckner for kræfter. Dertil kom et ydre pres fra idealet Beethoven, der – selv om han havde været død i 60-70 år – stadig lurede over komponisternes skuldre. Beethovens mægtige Symfoni nr. 9 – en symfoni, man i 1800-tallet ikke mente kunne overgås – lyste som et forbillede, og det skæbnesvangre tal 9 lyste også foran Bruckner. Ville dette blive hans sidste symfoni, ligesom det blev det for Beethoven?
Løsningen blev at gå forbilledet i møde. Bruckner lader sin symfoni være i d-mol ligesom Beethovens 9. symfoni. Og Beethovens indledning er en direkte inspiration for Bruckners indledende takter, hvor Bruckner ligesom Beethoven skaber et univers ud af intet. Begge symfonier har den hurtige sats, scherzoen, placeret som nr. to i satsrækkefølgen. Og begge symfonier indeholder en meget lang og langsom tredjesats af overjordisk skønhed.
I sin 3. sats skuer Bruckner visionært ind i ukendt land. Satsen begynder med det mest utænkelige interval for et melodisk tema, en såkaldt lille none, der virker overnaturligt og derfor stærkt symbolsk. Satsen bæres oppe af store søjler i form af en lysende, dirrende kæmpeakkord, sammensat af ni forskellige toner. Den står som et hallucinerende glimt af en ukendt fremtid. Men i satsens slutning kommer Bruckner frem til en musik, der er meget udtyndet og nærmest kropsløs. På mere end én måde er det her, Bruckners verden ender.
Spørgsmål til eftertiden
Bruckner dedikerede symfonien ”Til den kære Gud”, og deri lå tanken om, at musikken rummer både en trosbekendelse og en taksigelse for det liv, som snart ville være forbi.
Da symfonien efter Bruckners død skulle opføres, stod man til gengæld tilbage med et problem, for hvad skulle man gøre med en symfoni, der manglede sidste sats? Ved førsteopførelsen valgte man – angiveligt efter Bruckners eget forslag – at opføre hans kirkelige korværk 'Te Deum' som finale. En kombination, der passer fint til opfattelsen af symfonien som en taksigelse.
Men selv om denne korfinale udgjorde endnu en forbindelse til Beethovens 9. symfoni, der også slutter med korsang, var det en lappeløsning. Siden har man derfor holdt sig til at opføre symfoniens tre første satser, der slutter så magisk med tredje sats. Det er den mest passende 'ufuldendte' slutning, man kan tænke sig.
I 2012 ændrede den situation sig, for efter mange års arbejde præsenterede en gruppe musikforskere ledet af tyskeren Benjamin Gunnar Cohrs en rekonstrueret udgave af Bruckners 4. sats. Der var bevaret så mange takter, at man mente at kunne samle stykkerne, som var det en græsk vase splintret i utallige potteskår.
Den rekonstruerede finalesats har skabt en hel del interesse, og bl.a. den engelske dirigent Simon Rattle har 'skiftet over' og opfører nu symfonien i denne udgave.
Herbert Blomstedt holder fast i formen med de tre satser, som er Bruckner 100% hele vejen igennem, og som musikalsk rummer så god en pointe. Hans præsentation af symfonien er præget af en forunderlig ro, afklaring og en total mangel på svulstighed. Når man kommer til vejs ende, er det ikke gennemsvedt af rejsens udfordringer – man bliver på underfuld vis bragt i en enklere og lysere tilstand.
”Som musiker skal man ikke stole på øjeblikkets improvisation, men derimod vide præcis hvad man gør”, siger Herbert Blomstedt om sit fokuserede arbejde med musikken. ”Omkostningen er, at man dirigerer færre værker, men til gengæld arbejder med dem grundigt. Så kan selv kompliceret musik give stor glæde.”
”Bruckners symfonier er ikke specifikt religiøse eller katolske. Det er universel, verdslig musik til koncertsalen”, fortæller Blomstedt. ”Jeg har altid følt mig hjemme i hans musik. Måske har det noget at gøre med mit temperament. Jeg giver mig tid til at fordybe mig i det, som jeg interesserer mig for. Jeg er ikke så interesseret i det, der afslører alting på sin overflade – jeg kan lide det mystiske. Jo mere jeg har studeret og opført Bruckners musik, desto tættere er jeg kommet på hans storhed.”
Jens Cornelius
Dirigent

Herbert Blomstedt
Den svenske dirigent Herbert Blomstedt er æresdirigent for DR Symfoniorkestret, og fra 1967 til 1977 var han orkestrets chefdirigent. Ingen anden har så langvarig en forbindelse til DR Symfoniorkestret som Blomstedt.
Gennem sin enestående karriere har Blomstedt været chefdirigent for bl.a. Dresdens Statskapel, San Francisco Symfonikerne og Gewandhausorkestret i Leipzig. Og i en alder af 98 er han stadig i fuld aktivitet på allerhøjeste niveau! I næste måned rejser han til Japan for at dirigere i tre uger, og i november dirigerer han Bruckners 9. symfoni i både Stockholm og Hamborg. Til marts har han planlagt koncerter i USA og en koncert med Berliner Filharmonikerne.
Herbert Blomstedt har indspillet en stor mængde symfonisk musik, og i 2023 udkom en formidabel indspilning af alle Bruckners ni symfonier, som han har lavet med Gewandhausorkestret.
Han modtog i 2016 Léonie Sonnings Musikpris her i Koncerthuset. ”Humanisten Herbert Blomstedts store indsats har været at kæmpe mod det udvendige og for musikkens indre, blivende værdier”, lød det i motivationen.
Orkester

DR Symfoniorkestret
DR Symfoniorkestret har lige siden DR’s grundlæggelse i 1925 bragt den symfoniske musik ud til publikum, lyttere og seere i hele landet. Samtidig er orkestret blevet en vigtig repræsentant for dansk musik i udlandet gennem turnéer og medieproduktioner, som har vundet international genklang. DR Symfoniorkestret har altid været tæt forbundet med den danske musik, men orkestret favner samtidig hele det rige, symfoniske repertoire fra forskellige klassiske og romantiske traditioner op til vores egen tid.
DR Symfoniorkestrets chefdirigent har siden 2016 været den anerkendte italienske dirigent Fabio Luisi, som bl.a. har stået i spidsen for højt profilerede turnéer til Kina, Japan og USA og senest orkestrets store jubilæumsturné til Tyskland, Belgien, Østrig og Ungarn i januar 2025. Orkestret og Luisi har netop gæstespillet ved The Proms i London, hvor de sammen med DR Koncertkoret opførte Beethovens 9. symfoni.
Efter indspilningen af Carl Nielsens symfonier og koncerter (Deutsche Grammophon), der har givet genlyd internationalt og modtaget adskillige priser, har orkestret og Fabio Luisi også indspillet alle Alexander Skrjabins orkesterværker, der udkommer til oktober. Nu gælder det Arnold Schönbergs samlede orkesterværker (igen for Deutsche Grammophon), hvor første udgivelse – Verklärte Nacht – udkom digitalt i efteråret 2024, som markering af 150-året for Schönbergs fødsel. De over 30 Schönberg-værker vil udkomme hen over de næste 5-6 år.
Som medieorkester spiller DR Symfoniorkestret ikke bare for de 100.000 koncertgæster, som hver sæson oplever orkestret live. Mere end 500.000 lyttere og seere følger orkestrets klassiske koncerter på radio, tv og internet, og millioner lytter med, når koncerterne transmitteres internationalt. Også på sociale medier har DR Symfoniorkestret en stor fanskare – over 340 millioner seere verden over har set videoer fra bl.a. orkestrets populære soundtrack-koncerter med film- og computerspilsmusik.
MUSIKERLISTE
Koncertmester
Ludvig Gudim
Violin 1
Ludvig Gudim
Christina Åstrand
Elna Carr
Bartosz Skibinski
Monika Malmquist Egholm
Anja Zelianodjevo
Patricia Mia Andersen
Johanna Qvamme
Runi Bæk
Johannes Søe Hansen
Trine Yang Møller
Helle Hanskov Palm
Sophia Bæk
Per Friman
Tine Rudloff
Sarah Jillian McClelland
Violin 2
Gunvor Sihm
Josefine Dalsgaard
Bodil Kuhlmann
Julie Meile
Line Marie Most
Marianne Bindel
Anne Marie Kjærulff
Andrea Rebekka Alsted
Hedvig Oftedahl Vivanco
Jonida Luisa Tafilaj
Benedikte Pontoppidan Thyssen
Ida Balslev
Peter Andreas Nielsen
Borbála Brezovszky
Rebecka Freij
Vivi Mark
Bratsch
Michael Andreas Grolid
Yu Sun
Dmitri Golovanov
Gunnar William Lychou
Kristian Scharff Fogh
Astrid Christensen
Katrine Reinhold Bundgaard
Stine Hasbirk Brandt
Katarzyna Bugala
Alexander Butz
Magda Stevensson
Einar Kyvik Bauge
Eva Katrine Dalsgaard
Cello
Henrik Dam Thomsen
Louisa Schwab
Hyazintha Andrej
Cansin Kara
Olga Chwaszczewska
Birgitte Øland
Chul-Geun Park
Mihai Fagarasan
Karin Dalsgaard
Josef Alin
Bas
Joel Gonzalez
Einars Everss
Astor Cortabarria Adde
Henrik Schou Kristensen
Ditlev Damkjær
Gerrit H. Mylius
Mads Lundahl Kristensen
Nicholas Franco
Thoralf Strandli Pedersen
Fløjte
Anna Nykvist
Mikael Beier
Simona Guler
Obo
Kristine Vestergaard
Ulrich Trier Ortmann
Erika Tani
Klarinet
Johnny Teyssier
Pedro Franco Lopez
Klaus Tönshoff
Fagot
Audun Halvorsen
Sebastian Stevensson
Britta Cortabarria
Horn
Lasse Luckow Mauritzen
Stephen Craigen
Oskar Lejonclou Marklund
Jakob Arnholtz
Erling Robert Eydal
Gustav Carlsson
Flemming Aksnes
Emmet Linus Hartung
Trompet
Michael Frank Møller
László Molnár
Karl Husum
Basun
Marek Adam Stolarczyk
Ole Vetle Johansen
Gabriel Boezi Gjerpe
Tuba
Thomas Andre Røisland
Pauker
Nicola Carrara
GÅ PÅ OPDAGELSE I DR LYD
Hør Torsdagskoncerten i DR Lyd
Lyt med, når DR Symfoniorkestret møder stjerner fra ind- og udland. P2's værter bringer dig helt tæt på musikerne og musikken - også fra bagscenen.
I DR Lyd kan du også finde tidligere Torsdagskoncerter, fx koncerten fra 8. maj 2025, hvor Herbert Blomstedt dirigerede DR Symfoniorkestret i Beethovens Symfoni nr. 7 og Mozarts Symfoni nr. 38, 'Prag'
Mere Bruckner i DR Lyd
Sidste år var det 200 år siden, den østrigske komponist Anton Bruckner blev født, og det blev markeret over hele verden. Bruckners musik var forbløffende længe om at slå igennem i Danmark. I Guldkoncerten kan du høre historiske optagelser fra perioden 1958-1966, lavet ved nogle af de første koncerter, hvor DR Symfoniorkestret og Radiokoret opførte værker af Bruckner. Hør bl.a. Symfoni nr. 9 og Te Deum.
I DR Lyd ligger der flere andre koncerter med musik af Bruckner - søg på komponistnavnet og find bl.a. DR Vokalensemblets fejring af 200-året for Bruckners fødsel.
DIGITALE SALSPROGRAMMER
DR Koncerthuset overgår til digitale salsprogrammer
Fra august 2025 er vi i DR Koncerthuset overgået til digitale koncertprogrammer ved klassiske koncerter. Det sker som led i en samlet indsats for at reducere husets klimaaftryk og fremme en mere bæredygtig drift – uden at gå på kompromis med publikums oplevelse eller vores musikformidling.
Læs mereChef for DR Koncerthuset, Den Levende Musik og P2: Kim Bohr
Repertoirechef: Tatjana Kandel
Chef for DR Symfoniorkestrets musikere: Michael Aaberg Thomsen
Produktionstilrettelægger: Karen Skriver Zarganis
Produktionsleder: Jakob Helmer Mørck
Lydproducer: Berhard Güttler
Musiktekniker: Mikkel Nymand
Redaktør: Helle Kristensen
Design: DR Koncerthuset
DR's Koncertvirksomhed støttes af blandt andre
A.P. MØLLER OG HUSTRU CHASTINE MC-KINNEY MØLLERS FOND TIL ALMENE FORMAAL • AUGUSTINUS FONDEN • AAGE OG JOHANNE LOUIS-HANSENS FOND • CARL NIELSEN OG ANNE MARIE CARL-NIELSENS LEGAT • BECKETT-FONDEN • SPORTGOODSFONDEN • KNUD HØJGAARDS FOND • AXEL MUUSFELDTS FOND • WILHELM HANSEN FONDEN • GANGSTEDFONDEN • VENNEFORENINGEN FOR DR’s KOR OG ORKESTRE