Inkinen & Roms fontæner
9. OKTOBER 2025 KL. 19.30
KONCERTSALEN
PROGRAM
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-91)
Klaverkoncert nr. 20, d-mol, KV 466 (1785)
• Allegro
• Romance
• Allegro assai
(ca. 30’)
_
PAUSE (30 min.) ca. kl. 20.05
_
Ottorino Respighi (1879-1936)
Le Fontane di Roma (1916)
• La fontana di Valle Giulia all'alba
• La fontana del Tritone al mattino
• La fontana di Trevi al meriggio
• La fontana di Villa Medici al tramonto
attacca (de to Respighi-værker spilles uden ophold imellem)
Ottorino Respighi
I Pini di Roma (1924)
• I pini di Villa Borghese
• Pini presso una catacomba
• I pini del Gianicolo
• I pini della Via Appia
(ca. 36’)
_
MØD MUSIKKEN
Kl. 18.30 i Koncertsalen med Ole Kiilerich


Torsdagskoncerten sendes direkte i P2 Koncerten og genudsendes søndag kl. 12.15. Koncerten kan også høres i DR Lyd.
Om musikken
Mozart: Klaverkoncert nr. 20
Blandt Mozarts mange lyse værker finder man også nogle enkelte, der er mørke. Et af de mest intense er hans Klaverkoncert nr. 20 i d-mol. Her møder man Mozart i en indadvendt stund, og musikken er alvorlig og dyster fra første takt. Mozart forstærker alvoren ved at bruge trompeter og pauker i orkestret, der giver en uhyggelig, truende virkning.
Det var på Mozarts tid meget ualmindeligt at skrive en klaverkoncert med sådan en dyster karakter. Normen var, at en klaverkoncert skulle være let og perlende. Men af en eller anden grund havde Mozart noget helt andet på hjerte, da han i 1785 skrev denne klaverkoncert. Og alle publikums forventninger bliver kasseret lige fra begyndelsen. Indledningen har ingen egentlig melodi, og den faste markering af taktslagene er forskubbet. Da klaveret sætter ind, er det med et uendeligt klagende tema. Der er ingen trøst at finde.
2. sats har Mozart givet betegnelsen ”Romance”, og den begynder som en lille sødmefuld sang i dur. Men den skønne ro er en flugt, der kun gælder for en kort stund. Musikken drages mod mol, og dramaet vender tilbage i den midterste del af satsen. I slutningen kommer det milde, naive dur-tema tilbage. Lyset er en afbalancering af satsens mørke side, men det kan ikke kompensere for den sjælelige tumult, man lige var igennem, da Mozart trak tæppet væk under os.
I 3. sats burde Mozart ifølge datidens konventioner give os en happy end, der ser muntert på situationen. Men det kan han ikke – han sidder stadig fast i uroen og angsten, der dominerede førstesatsen. Klaverets hovedtema virker som paranoia, og kun det allersidste minut af satsen er i dur, nærmest som en maske, der tages på. Den evige kamp mellem lys og mørke er uløselig, også for Mozart i denne sublime klaverkoncert, der er et af hans mest hudløse værker.
Respighi: Roms fontæner
I begyndelsen af 1900-tallet satte den italienske komponist Ottorino Respighi sig for at give orkestermusikken en højere status i det operagale land, Italien. Med sine tre orkesterværker 'Roms fontæner', 'Roms pinjer' og 'Romerske fester' skabte han noget af den mest brillante orkestermusik, man overhovedet kan tænke sig, samtidig med at han som stor patriot hylder den italienske hovedstad.
De tre Rom-værker er 'symfoniske digtninge'. Det vil sige, at musikken fortæller en historie eller fremmaler bestemte billeder. Respighi præsenterer os for en serie billeder af Roms seværdigheder, som han beskriver med et enormt udvalg af klangfarver og stemninger. Med orkestret som medie tryller han os til en anden verden og viser os fontænerne, pinjerne og festerne.
Først komponerede Respighi Roms fontæner, der tager os med til fire af Roms store springvand. De fire scenerier præsenteres uden pauser imellem, og indtrykkene på den guidede rundtur kan man blive helt ør af. Respighi formulerede det sådan her:
”Komponisten har i denne symfoniske digtning villet give udtryk for de følelser og syner, der vækkes af fire af Roms fontæner på det tidspunkt af døgnet, hvor deres karakter er mest i harmoni med det omgivende landskab, og når deres skønhed er som størst for beskueren.”
Den første fontæne var på Respighis tid beliggende i landlige omgivelser i Valle Giulia. Kvæg gik græssende omkring springvandet, der er udsmykket med otte skildpaddefigurer. Fordi vi er på landet, indleder Respighi med lyden af en hyrdes skalmeje, der giver et glimt af den halvvågne stemning i det disede morgenlys.
Ud på morgenen er man sammen med Respighi nået til Triton-fontænen, hvor den romerske havgud blæser i et kæmpemæssigt konkyliehorn, mens han løftes i vejret af fire delfiner. Overgangen fra morgentågerne til Tritons sprudlende vandorgie kommer som et chok, som Respighi brillant gengiver i hornsignaler og skingre diskantlyde i orkestret.
Den største fontæne kommer man til ved middagstid. Det er den 25 meter høje Trevi-fontæne, der forestiller den triumferende havgud Neptun og hans følge af havfolk mellem klipper og bølger. Respighi får Neptuns majestætiske optog til at blive levende, så det bevæger sig fremad og undertvinger alt omkring sig. Tilskueren må bøje sig i respekt ved det storslåede møde med havguden selv.
Solnedgangen betragter man fra højderne ved Villa Medicis fontæne, smukt placeret med udsigt over det centrale Rom. Solen går ned til lyden af aftenklokker og fuglenes sidste sang – det er en drømmende og eftertænksom afslutning på rundturen.
Respighi: Roms pinjer
I 1924 fulgte næste del af den romerske trilogi, Roms pinjer. Konceptet er det samme som i Roms fontæner, hvor fire romerske lokaliteter træder frem og overvælder med indtryk. Også denne gang lader Respighi os opleve seværdighederne i løbet af et døgn, fra dagen begynder og til næste morgengry.
I modsætning til de fire fontæner er det ikke bestemte pinjetræer i Rom, musikken beskriver. Titlen Roms pinjer skal forstås mere indirekte som fire steder i byen, hvor der vokser pinjetræer.
Første stop er ved Villa Borghese, hvor børn leger sanglege og spurter omkring i solskinnet – ”som flokke af svaler”, skriver Respighi. Han bruger en italiensk børnesang i musikken for at understrege børnenes leg, men det bliver afbrudt af en skurrende dissonans, da et patrulje soldater kommer forbi.
Anden del skifter drastisk scene, så vi kommer til nedgangen ved en af de romerske katakomber, dvs. underjordiske gravgange, hvor skeletter af afdøde fra svundne tider er stablet op i tusindvis. Respighi har orkestreret musikken genialt med brug af mørke, dæmpede klange. Et sted fra dybet hører man en salmemelodi. Da sangen langsomt forsvinder igen, opleves det som om, de døde tager deres hemmeligheder med sig tilbage til mørket.
Tredje del er en nattescene ved Janiculum-højen. En ensom klarinet spiller i måneskinnet – ”som i drømme”, beder Respighi om – og pinjetræerne kan kun ses som silhuetter. I slutningen af denne magiske sats præsenterer Respighi en virkning, som var fuldstændig ny i klassisk musik dengang i 1924: En grammofon skal afspille en lydoptagelse af en nattergal. Nogle år tidligere var der blevet udgivet en grammofonplade med fuglesang, og den effekt kunne Respighi ikke holde fingrene fra. I dag bruger man en nattergaleoptagelse i bedre lydkvalitet, og virkningen er fortryllende!
I sidste sats beskriver Respighi en marcherende romersk hær, der går afsted ad Via Appia, den gamle hærvej, der ender i Rom. Det er svært ikke at høre satsen som en hyldest til den italienske diktator Mussolini, der på den måde var marcheret ind i Rom med sine tropper to år tidligere… Hæren standser direkte foran tilhørerne, så man bliver sat til vægs af både klangen og historiens perspektiv. Rom er mægtig – i fortid og nutid.
Jens Cornelius
Dirigent & solist
Orkester

DR Symfoniorkestret
DR Symfoniorkestret har lige siden DR’s grundlæggelse i 1925 bragt den symfoniske musik ud til publikum, lyttere og seere i hele landet. Samtidig er orkestret blevet en vigtig repræsentant for dansk musik i udlandet gennem turnéer og medieproduktioner, som har vundet international genklang. DR Symfoniorkestret har altid været tæt forbundet med den danske musik, men orkestret favner samtidig hele det rige, symfoniske repertoire fra forskellige klassiske og romantiske traditioner op til vores egen tid.
DR Symfoniorkestrets chefdirigent har siden 2016 været den anerkendte italienske dirigent Fabio Luisi, som bl.a. har stået i spidsen for højt profilerede turnéer til Kina, Japan og USA og senest orkestrets store jubilæumsturné til Tyskland, Belgien, Østrig og Ungarn i januar 2025. Orkestret og Luisi gæstespillede i august ved The Proms i London, hvor de sammen med DR Koncertkoret opførte Beethovens 9. symfoni. Forrige weekend gav orkestret koncerter i Rumæniens hovedstad Bukarest.
Efter indspilningen af Carl Nielsens symfonier og koncerter (Deutsche Grammophon), der har givet genlyd internationalt og modtaget adskillige priser, har orkestret og Fabio Luisi også indspillet alle Alexander Skrjabins orkesterværker, der udkommer til oktober. Nu gælder det Arnold Schönbergs samlede orkesterværker (igen for Deutsche Grammophon), hvor første udgivelse – Verklärte Nacht – udkom digitalt i efteråret 2024, som markering af 150-året for Schönbergs fødsel. De over 30 Schönberg-værker vil udkomme hen over de næste 5-6 år.
Som medieorkester spiller DR Symfoniorkestret ikke bare for de 100.000 koncertgæster, som hver sæson oplever orkestret live. Mere end 500.000 lyttere og seere følger orkestrets klassiske koncerter på radio, tv og internet, og millioner lytter med, når koncerterne transmitteres internationalt. Også på sociale medier har DR Symfoniorkestret en stor fanskare – over 340 millioner seere verden over har set videoer fra bl.a. orkestrets populære soundtrack-koncerter med film- og computerspilsmusik.
Musikerliste
Koncertmester
Ludvig Gudim
Violin 1
Ludvig Gudim
Elna Carr
Jan Leif Rohard
Johannes Søe Hansen
Per Friman
Sarah Jillian McClelland
Sabine Bretschneider-Jochumsen
Sophia Bæk
Trine Yang Møller
Runi Bæk
Patricia Mia Andersen
Anja Zelianodjevo
Johanna Qvamme
Martyna Kulpinska
Alva Holm
Violin 2
Joaquín Páll Palomares
Bodil Kuhlmann
Julie Meile
Line Marie Most
Marianne Bindel
Anne Marie Kjærulff
Andrea Rebekka Alsted
Hedvig Oftedahl Vivanco
Jonida Luisa Tafilaj
Benedikte Pontoppidan Thyssen
Ida Balslev
Peter Andreas Nielsen
Borbála Brezovszky
Aleksander Kølbel
Bratsch
Michael Andreas Grolid
Dmitri Golovanov
Gunnar William Lychou
Astrid Christensen
Katrine Reinhold Bundgaard
Stine Hasbirk Brandt
Katarzyna Bugala
Alexander Butz
Magda Stevensson
Alva Maria Linnea Rasmussen
Emilia Wareborn
Vincen Arneodo
Cello
Richard Krug
Birgitte Øland
Peter Morrison
Cansin Kara
Hyazintha Andrej
Mihai Fagarasan
Samuel Künstler
John Ehde
Marie Louise Lind
Tiril Lorås Ystgaard
Bas
Joel Gonzalez
Einars Everss
Astor Cortabarria Adde
Henrik Schou Kristensen
Ditlev Damkjær
Mads Lundahl Kristensen
Thoralf Strandli Pedersen
Piotr Dubajko
Fløjte
Ulla Miilmann
Lene Beaver
Russell Satoshi Itani
Obo
Emmanuel Laville
Ulrich Trier Ortmann
Sven Buller
Klarinet
Johnny Teyssier
Klaus Tönshoff
Søren Elbo
Fagot
Audun Halvorsen
Nikolaj Henriques
Britta Cortabarria
Horn
Oskar Lejonclou Marklund
Dominika Piwkowska
Jakob Arnholtz
Erling Robert Eydal
Gustav Carlsson
Trompet
Michael Frank Møller
László Molnár
Karl Husum
Andreas Jul Nielsen
Gunnar Kristinn Óskarsson
Basun
Jón Arnar Einarsson
Brian Bindner
Gabriel Boezi Gjerpe
Tuba
Thomas Andre Røisland
Harpe
Zachary James Hatcher
Alexandra Marie Juliette Guiraud
Tasteinstrumenter
Per Salo
Rikke Sandberg
Slagtøj
Gert Skød Sørensen
Jakob Weber Egholm
Nicola Carrara
Lars Vestergaard Møller
Søren Rønløv Nielsen
Pauker
René Felix Mathiesen
GÅ PÅ OPDAGELSE I DR LYD
Hør Torsdagskoncerten og udforsk den klassiske musik i DR Lyd
Torsdagskoncerten bliver sendt direkte på P2 og kan også høres i DR Lyd, hvor du kan finde tidligere koncerter.
DR's klassiske musikkanal P2 har masser af tilbud til dig, der er nysgerrig efter mere klassisk musik. Find koncertoptagelser med kor, orkestre og kammerensembler fra ind- og udland i P2 Koncerten, dyk ned i komponisternes liv og musik med 'Hammers komponister', eller følg diskussionen i 'Pladeklubben', hvor vært og gæster hver gang dykker ned i et nyt album.
Trænger du til ro og fordybelse, kan du også udforske 'Ro på'-universet med mange forskellige tilbud.
DIGITALE SALSPROGRAMMER
DR Koncerthuset overgår til digitale salsprogrammer
Fra august 2025 er vi i DR Koncerthuset overgået til digitale koncertprogrammer ved klassiske koncerter. Det sker som led i en samlet indsats for at reducere husets klimaaftryk og fremme en mere bæredygtig drift – uden at gå på kompromis med publikums oplevelse eller vores musikformidling. Læs meget mere og få svar på dine spørgsmål her:
Læs mereChef for DR Koncerthuset, Den Levende Musik og P2: Kim Bohr
Repertoirechef: Tatjana Kandel
Chef for DR Symfoniorkestrets musikere: Michael Aaberg Thomsen
Produktionstilrettelægger: Karen Skriver Zarganis
Produktionsleder: Jakob Helmer Mørck, Sasja Ekenberg
Lydproducer: Eskild Skovbakke Winding
Musiktekniker: Mikkel Nymand
Redaktør: Helle Kristensen
Design: DR Koncerthuset
DR's Koncertvirksomhed støttes af blandt andre
A.P. MØLLER OG HUSTRU CHASTINE MC-KINNEY MØLLERS FOND TIL ALMENE FORMAAL • AUGUSTINUS FONDEN • AAGE OG JOHANNE LOUIS-HANSENS FOND • CARL NIELSEN OG ANNE MARIE CARL-NIELSENS LEGAT • BECKETT-FONDEN • SPORTGOODSFONDEN • KNUD HØJGAARDS FOND • AXEL MUUSFELDTS FOND • WILHELM HANSEN FONDEN • GANGSTEDFONDEN • VENNEFORENINGEN FOR DR’s KOR OG ORKESTRE