Kuusisto & Ravel

15. & 16. MAJ 2025 KL. 19.30
KONCERTSALEN


PROGRAM

Andrea Tarrodi (f. 1981)
Camelopardalis (2010; dansk førsteopførelse)
(ca. 8’)

Nico Muhly (f. 1981)
Register, koncert for orgel og orkester (2017; dansk førsteopførelse)
(ca. 23’)

Pause (30’) ca. 20.05

Maurice Ravel (1875-1937)
Ma Mère l’Oye (1908-10)
Prélude
Danse du Rouet et Scène
Pavane de la Belle au Bois dormant
Les Entretiens de la Belle et de la Bête 
Petit Poucet
Laideronnette, Impératrice des Pagodes
Apothéose: Le Jardin féerique
(ca. 28’)


MØD MUSIKKEN 
Kl. 18.30 i Koncertsalen med Esben Tange

Torsdagskoncerten sendes direkte i P2 Koncerten, genudsendes søndag kl. 12.15 og kan også høres i DR Lyd.

Om musikken

Andrea Tarrodi: Camelopardalis

Den svenske komponist Andrea Tarrodi skriver musik, der ”har et sælsomt, poetisk skær over sig, som er både insisterende, inciterende og smukt”. Sådan lød den fine beskrivelse, da Andrea Tarrodi i 2020 blev nomineret til Nordisk Råds Musikpris. Og et godt eksempel på hendes kunst er det fortryllende, drømmeagtige stykke, som DR Symfoniorkestret i aften opfører for første gang i Danmark: Camelopardalis.

Camelopardalis blev skrevet på bestilling fra Cape Philharmonic Orchestra i Sydafrika, der uropførte værket i 2011. Siden er stykket blevet spillet mange andre steder, men den afrikanske forbindelse er vigtig. Hør bare, hvad Andrea Tarrodi fortæller:

”En nat drømte jeg, at jeg havde en giraf. Min giraf og jeg var rigtig gode venner. Jeg satte mig op på den, og vi sprang ud ad vinduet og red afsted. Vi red gennem skove, over enge og bjerge. I horisonten så vi en stor, rød sol stige op og en flok farvestrålende fugle, der fløj forbi. Da jeg vågnede, følte jeg mig utrolig glad, for det var bare sådan en mærkelig og smuk drøm!”

”På det tidspunkt skulle jeg til at tage fat på at skrive et orkesterstykke til Cape Philharmonic Orchestra, og det virkede naturligt at lade stykket være inspireret af drømmen. Camelopardalis er et stjernebillede på den nordlige stjernehimmel, og navnet er det latinske ord for giraf. Midtvejs i stykket kan man måske høre giraffens sang, spillet af fagotten…”

Jens Cornelius

Læs mere

Nico Muhly: Register

Næste værk er endnu en dansk førsteopførelse: Det er en ny koncert for orgel og orkester, skrevet i 2017 af den amerikanske komponist Nico Muhly.  

“Jeg er helt vild med orglet!”, siger Nico Muhly. ”Jeg har altid set det som en tidlig udgave af en synthesizer, hvor man kan lave bratte skift, ligesom det gælder for talesproget. I dette tilfælde konfronterer orglet og orkestret hinanden i en samtale, der er fuld af pludselige indskud, og som både er voldsom og intim.”

Orgelkoncertens titel er Register, og det er et tredobbelt ordspil. Ordet hentyder til orglets registre, som er instrumentets forskellige grupper af klangfarver og lyde. Men på engelsk betyder ’register’ også ’Bemærk’ eller ’Læg mærke til’. Og ’register’ på engelsk kan også betyde ’leje’, altså det leje, man henvender sig i, når man kommunikerer. Og i Nico Muhlys orgelkoncert er der både mange lejer og registre at lægge mærke til!

Stykket er skrevet til organisten James McVinnie, der har kendt Nico Muhly lige siden deres fælles studietid. Nico Muhly har også selv spillet orgel, og han har skræddersyet mange af sine orgelværker til James McVinnie. Sammen har de desuden en stor fælles kærlighed til den engelske renæssancekomponist Orlando Gibbons, så inde i orgelkoncerten gemmer der sig derfor en kerne af Orlando Gibbons’ musik.

Nico Muhly har udtrukket en akkordrække fra Gibbons’ intense ’Pavane i g-mol’ og spredt den ud i sit eget værk. Akkordrækken bliver f.eks. brudt op i hurtigt solospil på orglet, og som et spøgelse driver den gennem orkesterklangene, nogle gange bagud, andre gange som en overeksponeret fremhævelse. Det samler sig mere og mere, og efter en stor solokadence for organisten – og især organistens fødder – dukker Gibbons’ musik til allersidst op i en mere uforstyrret udgave, tilsat musikalske hallucinationer fra harpe og celeste.

Register er i ét langt, hæsblæsende forløb på ca. 25 minutter, præget af Nico Muhlys karakteristiske hyperaktivitet. Det temperament bliver ekstra tydeligt i kombinationen af det store orgel og det store orkester. To musikalske elementer, der minder mere om hinanden, end man umiddelbart tror. ”Hver gang man møder et nyt orgel, er det som et helt nyt orkester”, siger Nico Muhly. ”Man taler også om orglets registre med ord fra orkesterverdenen: Der er fløjter, rørbladsinstrumenter, strygere og messingblæsere osv. Så når orglet allerede er et orkester, bliver min orgelkoncert på den måde nærmest en dobbeltkoncert.”

Register blev opført for første gang i Europa sidste år, da James McVinnie og dirigenten Pekka Kuusisto spillede værket i Helsinki.

Jens Cornelius

Læs mere

Maurice Ravel: Ma Mère l’Oye

Den franske komponist Maurice Ravel havde sit indre barn i god behold gennem hele livet. Han elskede barndommens land og var en fanatisk legetøjssamler. En naiv uskyldighed høres tit i hans musik, der paradoksalt samtidig er noget af den mest voksne, kontrollerede og kalkulerede, der nogensinde er skabt.

Gåsemors fortællinger – på gammeldags fransk Ma Mère l’Oye (dvs. ’Min gåsemor’) – er et af de bedste eksempler på Ravels fascination af barndommen. Det er musik skrevet over kendte eventyr, bl.a. ’Tornerose’ og ’Skønheden og udyret’, som Ravel iscenesætter på mest elegante vis. Han fortalte selv: ”Idéen om at genskabe disse eksempler på barnlig poesi fik mig helt naturligt til at forenkle min stil og forfine min skrivemåde.”

Ravel skrev musikken i 1910, oprindeligt som en suite i fem satser for firhændigt klaver. Året efter lavede han en orkesterudgave af stykkerne og derefter en endnu mere udbygget version, nemlig en hel balletforestilling. Det er denne sjældent hørte balletversion, der spilles i aften.

I balletudgaven tilføjer Ravel en rammefortælling med et forspil og forskellige mellemspil. Vi bliver først inviteret ind i en magisk verden af drømme og fantasier. Nogle af eventyrmelodierne, der senere bliver spillet i de fem eventyr, hænger allerede i luften og svirrer. I disse fortryllende omgivelser møder vi en smuk prinsesse, der stikker sig på en ten og falder i fortryllet søvn – hun er Tornerose.

Nu følger de fem eventyr i forbundne scener. I det første stykke møder man Tornerose i hendes skønne, ophøjede søvn. Det andet stykke, ’Samtale mellem skønheden og udyret’, er det mest spøgefulde i suiten. På skift hører man den skønne og den grumme tale med deres meget forskellige stemmer – henholdsvis klarinet og en brummende kontrafagot – inden de til sidst, efter både flirt og kriser, forenes i en yndefuld duet.

Tredje eventyr er om minibarnet Tommeliden, der er så lille som en finger. Ligesom de to foregående eventyr kendte Ravel det fra de gamle franske 1600-tals versioner fra Charles Perraults samling ’Gåsemors fortællinger’, der blev skrevet, længe før eventyrene blev udbredt i Nordeuropa via de tyske brødre Grimm.

Et harpemellemspil og en fløjtesolo lægger op til fjerde stykke, ’Laideronnette, pagodernes kejserinde’ (inspireret af eventyret ’Den grønne drage’). Her får Ravel anledning til at indblande en af sine andre interesser, nemlig ’kineserier’. Ravel sværmede for alt kinesisk og japansk og bruger her en eksotisk femtoneskala, dekoreret med tempelklokker og gong-gong.

Den store, gåsehudsfremkaldende magi indtræder i sidste stykke, ’Den fortryllede have’. Den gode fe velsigner Tornerose, så hun vågner og kan få sin prins. Det afsluttende trylleslag er en af Ravels egne magiske handlinger, der får musikken til at blinke og glitre. Drømme fås ikke smukkere end denne.

I år er det 150 år siden Maurice Ravel blev født, og det er en god grund til at hylde ham som en af det 20. århundredes allerbedste komponister.

Jens Cornelius

Læs mere

Om musikken

Andrea Tarrodi: Camelopardalis

Den svenske komponist Andrea Tarrodi skriver musik, der ”har et sælsomt, poetisk skær over sig, som er både insisterende, inciterende og smukt”. Sådan lød den fine beskrivelse, da Andrea Tarrodi i 2020 blev nomineret til Nordisk Råds Musikpris. Og et godt eksempel på hendes kunst er det fortryllende, drømmeagtige stykke, som DR Symfoniorkestret i aften opfører for første gang i Danmark: Camelopardalis.

Camelopardalis blev skrevet på bestilling fra Cape Philharmonic Orchestra i Sydafrika, der uropførte værket i 2011. Siden er stykket blevet spillet mange andre steder, men den afrikanske forbindelse er vigtig. Hør bare, hvad Andrea Tarrodi fortæller:

”En nat drømte jeg, at jeg havde en giraf. Min giraf og jeg var rigtig gode venner. Jeg satte mig op på den, og vi sprang ud ad vinduet og red afsted. Vi red gennem skove, over enge og bjerge. I horisonten så vi en stor, rød sol stige op og en flok farvestrålende fugle, der fløj forbi. Da jeg vågnede, følte jeg mig utrolig glad, for det var bare sådan en mærkelig og smuk drøm!”

”På det tidspunkt skulle jeg til at tage fat på at skrive et orkesterstykke til Cape Philharmonic Orchestra, og det virkede naturligt at lade stykket være inspireret af drømmen. Camelopardalis er et stjernebillede på den nordlige stjernehimmel, og navnet er det latinske ord for giraf. Midtvejs i stykket kan man måske høre giraffens sang, spillet af fagotten…”

Jens Cornelius

Nico Muhly: Register

Næste værk er endnu en dansk førsteopførelse: Det er en ny koncert for orgel og orkester, skrevet i 2017 af den amerikanske komponist Nico Muhly.  

“Jeg er helt vild med orglet!”, siger Nico Muhly. ”Jeg har altid set det som en tidlig udgave af en synthesizer, hvor man kan lave bratte skift, ligesom det gælder for talesproget. I dette tilfælde konfronterer orglet og orkestret hinanden i en samtale, der er fuld af pludselige indskud, og som både er voldsom og intim.”

Orgelkoncertens titel er Register, og det er et tredobbelt ordspil. Ordet hentyder til orglets registre, som er instrumentets forskellige grupper af klangfarver og lyde. Men på engelsk betyder ’register’ også ’Bemærk’ eller ’Læg mærke til’. Og ’register’ på engelsk kan også betyde ’leje’, altså det leje, man henvender sig i, når man kommunikerer. Og i Nico Muhlys orgelkoncert er der både mange lejer og registre at lægge mærke til!

Stykket er skrevet til organisten James McVinnie, der har kendt Nico Muhly lige siden deres fælles studietid. Nico Muhly har også selv spillet orgel, og han har skræddersyet mange af sine orgelværker til James McVinnie. Sammen har de desuden en stor fælles kærlighed til den engelske renæssancekomponist Orlando Gibbons, så inde i orgelkoncerten gemmer der sig derfor en kerne af Orlando Gibbons’ musik.

Nico Muhly har udtrukket en akkordrække fra Gibbons’ intense ’Pavane i g-mol’ og spredt den ud i sit eget værk. Akkordrækken bliver f.eks. brudt op i hurtigt solospil på orglet, og som et spøgelse driver den gennem orkesterklangene, nogle gange bagud, andre gange som en overeksponeret fremhævelse. Det samler sig mere og mere, og efter en stor solokadence for organisten – og især organistens fødder – dukker Gibbons’ musik til allersidst op i en mere uforstyrret udgave, tilsat musikalske hallucinationer fra harpe og celeste.

Register er i ét langt, hæsblæsende forløb på ca. 25 minutter, præget af Nico Muhlys karakteristiske hyperaktivitet. Det temperament bliver ekstra tydeligt i kombinationen af det store orgel og det store orkester. To musikalske elementer, der minder mere om hinanden, end man umiddelbart tror. ”Hver gang man møder et nyt orgel, er det som et helt nyt orkester”, siger Nico Muhly. ”Man taler også om orglets registre med ord fra orkesterverdenen: Der er fløjter, rørbladsinstrumenter, strygere og messingblæsere osv. Så når orglet allerede er et orkester, bliver min orgelkoncert på den måde nærmest en dobbeltkoncert.”

Register blev opført for første gang i Europa sidste år, da James McVinnie og dirigenten Pekka Kuusisto spillede værket i Helsinki.

Jens Cornelius

Maurice Ravel: Ma Mère l’Oye

Den franske komponist Maurice Ravel havde sit indre barn i god behold gennem hele livet. Han elskede barndommens land og var en fanatisk legetøjssamler. En naiv uskyldighed høres tit i hans musik, der paradoksalt samtidig er noget af den mest voksne, kontrollerede og kalkulerede, der nogensinde er skabt.

Gåsemors fortællinger – på gammeldags fransk Ma Mère l’Oye (dvs. ’Min gåsemor’) – er et af de bedste eksempler på Ravels fascination af barndommen. Det er musik skrevet over kendte eventyr, bl.a. ’Tornerose’ og ’Skønheden og udyret’, som Ravel iscenesætter på mest elegante vis. Han fortalte selv: ”Idéen om at genskabe disse eksempler på barnlig poesi fik mig helt naturligt til at forenkle min stil og forfine min skrivemåde.”

Ravel skrev musikken i 1910, oprindeligt som en suite i fem satser for firhændigt klaver. Året efter lavede han en orkesterudgave af stykkerne og derefter en endnu mere udbygget version, nemlig en hel balletforestilling. Det er denne sjældent hørte balletversion, der spilles i aften.

I balletudgaven tilføjer Ravel en rammefortælling med et forspil og forskellige mellemspil. Vi bliver først inviteret ind i en magisk verden af drømme og fantasier. Nogle af eventyrmelodierne, der senere bliver spillet i de fem eventyr, hænger allerede i luften og svirrer. I disse fortryllende omgivelser møder vi en smuk prinsesse, der stikker sig på en ten og falder i fortryllet søvn – hun er Tornerose.

Nu følger de fem eventyr i forbundne scener. I det første stykke møder man Tornerose i hendes skønne, ophøjede søvn. Det andet stykke, ’Samtale mellem skønheden og udyret’, er det mest spøgefulde i suiten. På skift hører man den skønne og den grumme tale med deres meget forskellige stemmer – henholdsvis klarinet og en brummende kontrafagot – inden de til sidst, efter både flirt og kriser, forenes i en yndefuld duet.

Tredje eventyr er om minibarnet Tommeliden, der er så lille som en finger. Ligesom de to foregående eventyr kendte Ravel det fra de gamle franske 1600-tals versioner fra Charles Perraults samling ’Gåsemors fortællinger’, der blev skrevet, længe før eventyrene blev udbredt i Nordeuropa via de tyske brødre Grimm.

Et harpemellemspil og en fløjtesolo lægger op til fjerde stykke, ’Laideronnette, pagodernes kejserinde’ (inspireret af eventyret ’Den grønne drage’). Her får Ravel anledning til at indblande en af sine andre interesser, nemlig ’kineserier’. Ravel sværmede for alt kinesisk og japansk og bruger her en eksotisk femtoneskala, dekoreret med tempelklokker og gong-gong.

Den store, gåsehudsfremkaldende magi indtræder i sidste stykke, ’Den fortryllede have’. Den gode fe velsigner Tornerose, så hun vågner og kan få sin prins. Det afsluttende trylleslag er en af Ravels egne magiske handlinger, der får musikken til at blinke og glitre. Drømme fås ikke smukkere end denne.

I år er det 150 år siden Maurice Ravel blev født, og det er en god grund til at hylde ham som en af det 20. århundredes allerbedste komponister.

Jens Cornelius

Dirigent & solist

Pekka Kuusisto iført sort t-shirt og sorte bukser foran hvid væg holder sin fine violin i den ene hånd den anden i lommen.
Pekka Kuusisto

Den 48-årige finske musiker Pekka Kuusisto er et fænomen, både som dirigent, violinist, komponist og improvisator. Han modtog i 2013 modtog Nordisk Råds Musikpris for sit både suveræne og legende musikerskab på tværs af genrerne.

Som violinist spiller Pekka Kuusisto i denne sæson bl.a. med Los Angeles Filharmonikerne, San Francisco Symfoniorkester og NDR Elbfilharmonikerne i Hamborg, imens han samtidig bruger meget tid på at dirigere. Han er 1. gæstedirigent for Helsinki Filharmonikerne, kunstnerisk leder af Det Norske Kammerorkester og fast samarbejdspartner for Den Tyske Kammerfilharmoni. Til sommer tiltræder han posten som 1. gæstedirigent for Göteborg Symfoniorkester.

Blandt Pekka Kuusistos mange spændende indspilninger er Nico Muhlys violinkoncert, ’Shrink’, der er komponeret specielt til ham.

Læs mere
James McVinnie

Den engelske organist James McVinnie, født 1983, har en international karriere som koncertorganist. Hans repertoire spænder over musik fra nærmest hele orgelhistorien, og han optræder gerne på alt fra historiske barokorgler og til de store, moderne koncertorgler i symfoniske koncertsale.

Som bannerfører for ny orgelmusik har han opført en hel mængde orgelværker af Nico Muhly, Philip Glass og mange andre nutidskomponister. James McVinnie spiller også klaver, og han har dannet sit eget James McVinnie Ensemble, et musikalsk kollektiv af tangentmusikere, der især kaster sig over ny musik med politiske budskaber.

I januar udkom hans seneste album, ’Dreamcatcher’, som er med soloværker for orgel af bl.a. Philip Glass, John Adams, Bryce Dessner og Nico Muhly.

Læs mere

Dirigent & solist

Pekka Kuusisto

Den 48-årige finske musiker Pekka Kuusisto er et fænomen, både som dirigent, violinist, komponist og improvisator. Han modtog i 2013 modtog Nordisk Råds Musikpris for sit både suveræne og legende musikerskab på tværs af genrerne.

Som violinist spiller Pekka Kuusisto i denne sæson bl.a. med Los Angeles Filharmonikerne, San Francisco Symfoniorkester og NDR Elbfilharmonikerne i Hamborg, imens han samtidig bruger meget tid på at dirigere. Han er 1. gæstedirigent for Helsinki Filharmonikerne, kunstnerisk leder af Det Norske Kammerorkester og fast samarbejdspartner for Den Tyske Kammerfilharmoni. Til sommer tiltræder han posten som 1. gæstedirigent for Göteborg Symfoniorkester.

Blandt Pekka Kuusistos mange spændende indspilninger er Nico Muhlys violinkoncert, ’Shrink’, der er komponeret specielt til ham.

James McVinnie

Den engelske organist James McVinnie, født 1983, har en international karriere som koncertorganist. Hans repertoire spænder over musik fra nærmest hele orgelhistorien, og han optræder gerne på alt fra historiske barokorgler og til de store, moderne koncertorgler i symfoniske koncertsale.

Som bannerfører for ny orgelmusik har han opført en hel mængde orgelværker af Nico Muhly, Philip Glass og mange andre nutidskomponister. James McVinnie spiller også klaver, og han har dannet sit eget James McVinnie Ensemble, et musikalsk kollektiv af tangentmusikere, der især kaster sig over ny musik med politiske budskaber.

I januar udkom hans seneste album, ’Dreamcatcher’, som er med soloværker for orgel af bl.a. Philip Glass, John Adams, Bryce Dessner og Nico Muhly.

Orkester

DR Symfoniorkestret

DR Symfoniorkestret har lige siden DR’s grundlæggelse i 1925 bragt den symfoniske musik ud til publikum, lyttere og seere i hele landet. Samtidig er orkestret blevet en vigtig repræsentant for dansk musik i udlandet gennem turnéer og medieproduktioner, som har vundet international genklang. DR Symfoniorkestret har altid været tæt forbundet med den danske musik, men orkestret favner samtidig hele det rige, symfoniske repertoire fra forskellige klassiske og romantiske traditioner op til vores egen tid.

DR Symfoniorkestrets chefdirigent har siden 2016 været den anerkendte italienske dirigent Fabio Luisi, som bl.a. har stået i spidsen for højt profilerede turnéer til Kina, Japan og USA. DR Symfoniorkestret og Luisi gennemførte i januar en stor jubilæumsturné til Tyskland, Belgien, Østrig og Ungarn, hvor de begejstrede såvel publikum som anmeldere.

Efter indspilningen af Carl Nielsens symfonier og koncerter (Deutsche Grammophon), der har givet genlyd internationalt og modtaget adskillige priser, har orkestret og Fabio Luisi også indspillet alle Alexander Skrjabins orkesterværker. Næste store indspilningsprojekt, igen for Deutsche Grammophon, er allerede i gang med Arnold Schönbergs samlede orkesterværker, hvor første udgivelse – Verklärte Nacht – udkom digitalt d. 13. september som markering af 150-året for Schönbergs fødsel. De over 30 Schönberg-værker vil udkomme henover de næste 5-6 år.

Som medieorkester spiller DR Symfoniorkestret ikke bare for de 100.000 koncertgæster, som hver sæson oplever orkestret live. Mere end 500.000 lyttere og seere følger orkestrets klassiske koncerter på radio, tv og internet, og millioner lytter med, når koncerterne transmitteres internationalt. Også på sociale medier har DR Symfoniorkestret en stor fanskare – over 340 millioner seere verden over har set videoer fra orkestrets populære soundtrack-koncerter med film- og computerspilsmusik.


MUSIKERLISTE

Koncertmester
Ludvig Gudim

Violin 1
Ludvig Gudim
Christina Åstrand
Bartosz Skibinski
Elna Carr
Jan Leif Rohard
Johannes Søe Hansen
Anders Fog-Nielsen
Per Friman
Sarah Jillian McClelland
Sabine Bretschneider-Jochumsen
Sophia Bæk
Trine Yang Møller
Runi Bæk
Monika Malmquist Egholm
Anja Zelianodjevo
Johanna Qvamme
Kern Westerberg
Jenny Asparro

Violin 2
Gunvor Sihm
Joaquín Páll Palomares
Bodil Kuhlmann
Julie Meile
Line Marie Most
Marianne Bindel
Anne Marie Kjærulff
Andrea Rebekka Alsted
Hedvig Oftedahl Vivanco
Jonida Luisa Tafilaj
Ida Balslev
Violeta Daniela Mönnekes
Borbála Brezovszky
Astrid Øland

Bratsch
Michael Andreas Grolid
Yu Sun
Dmitri Golovanov
Gunnar Lychou
Kristian Scharff Fogh
Astrid Christensen
Katrine Reinhold Bundgaard
Stine Hasbirk Brandt
Katarzyna Bugala
Alexander Butz
Magda Stevensson
Einar Kyvik Bauge
Benedikte Artved

Cello
Henrik Dam Thomsen
Richard Krug
Birgitte Øland
Johan Krarup
Peter Morrison
Louisa Schwab
Chul-Geun Park
Cansin Kara
Hyazintha Andrej
Mihai Fagarasan

Bas
Joel Gonzalez
Einars Everss
Nicholas Franco
Henrik Schou Kristensen
Ditlev Damkjær
Mads Lundahl Kristensen
Thoralf Strandli Pedersen
Piotr Dubajko

Fløjte
Ulla Miilmann
Mikael Beier Russell
Satoshi Itani

Obo
Simona Sindrestean
Sven Buller

Klarinet
Johnny Teyssier
Klaus Tönshoff
Søren Elbo

Fagot
Audun Halvorsen
Sebastian Stevensson
Britta Cortabarria

Horn
Lasse Luckow Mauritzen
Dominika Piwkowska
Jakob Arnholtz
Gustav Carlsson

Trompet
Karl Husum
Andreas Jul Nielsen
Sebastian Deleuran

Basun
Marek Adam Stolarczyk
Brian Bindner
Gabriel Boezi Gjerpe

Tuba
Thomas Andre Røisland

Harpe
Zachary James Hatcher

Tasteinstrumenter
Per Salo

Slagtøj
Jakob Weber Egholm
Nicola Carrara
Mads Hebsgaard Andersen

Pauker
René Felix Mathiesen

Læs mere

Orkester

DR Symfoniorkestret

DR Symfoniorkestret har lige siden DR’s grundlæggelse i 1925 bragt den symfoniske musik ud til publikum, lyttere og seere i hele landet. Samtidig er orkestret blevet en vigtig repræsentant for dansk musik i udlandet gennem turnéer og medieproduktioner, som har vundet international genklang. DR Symfoniorkestret har altid været tæt forbundet med den danske musik, men orkestret favner samtidig hele det rige, symfoniske repertoire fra forskellige klassiske og romantiske traditioner op til vores egen tid.

DR Symfoniorkestrets chefdirigent har siden 2016 været den anerkendte italienske dirigent Fabio Luisi, som bl.a. har stået i spidsen for højt profilerede turnéer til Kina, Japan og USA. DR Symfoniorkestret og Luisi gennemførte i januar en stor jubilæumsturné til Tyskland, Belgien, Østrig og Ungarn, hvor de begejstrede såvel publikum som anmeldere.

Efter indspilningen af Carl Nielsens symfonier og koncerter (Deutsche Grammophon), der har givet genlyd internationalt og modtaget adskillige priser, har orkestret og Fabio Luisi også indspillet alle Alexander Skrjabins orkesterværker. Næste store indspilningsprojekt, igen for Deutsche Grammophon, er allerede i gang med Arnold Schönbergs samlede orkesterværker, hvor første udgivelse – Verklärte Nacht – udkom digitalt d. 13. september som markering af 150-året for Schönbergs fødsel. De over 30 Schönberg-værker vil udkomme henover de næste 5-6 år.

Som medieorkester spiller DR Symfoniorkestret ikke bare for de 100.000 koncertgæster, som hver sæson oplever orkestret live. Mere end 500.000 lyttere og seere følger orkestrets klassiske koncerter på radio, tv og internet, og millioner lytter med, når koncerterne transmitteres internationalt. Også på sociale medier har DR Symfoniorkestret en stor fanskare – over 340 millioner seere verden over har set videoer fra orkestrets populære soundtrack-koncerter med film- og computerspilsmusik.


MUSIKERLISTE

Koncertmester
Ludvig Gudim

Violin 1
Ludvig Gudim
Christina Åstrand
Bartosz Skibinski
Elna Carr
Jan Leif Rohard
Johannes Søe Hansen
Anders Fog-Nielsen
Per Friman
Sarah Jillian McClelland
Sabine Bretschneider-Jochumsen
Sophia Bæk
Trine Yang Møller
Runi Bæk
Monika Malmquist Egholm
Anja Zelianodjevo
Johanna Qvamme
Kern Westerberg
Jenny Asparro

Violin 2
Gunvor Sihm
Joaquín Páll Palomares
Bodil Kuhlmann
Julie Meile
Line Marie Most
Marianne Bindel
Anne Marie Kjærulff
Andrea Rebekka Alsted
Hedvig Oftedahl Vivanco
Jonida Luisa Tafilaj
Ida Balslev
Violeta Daniela Mönnekes
Borbála Brezovszky
Astrid Øland

Bratsch
Michael Andreas Grolid
Yu Sun
Dmitri Golovanov
Gunnar Lychou
Kristian Scharff Fogh
Astrid Christensen
Katrine Reinhold Bundgaard
Stine Hasbirk Brandt
Katarzyna Bugala
Alexander Butz
Magda Stevensson
Einar Kyvik Bauge
Benedikte Artved

Cello
Henrik Dam Thomsen
Richard Krug
Birgitte Øland
Johan Krarup
Peter Morrison
Louisa Schwab
Chul-Geun Park
Cansin Kara
Hyazintha Andrej
Mihai Fagarasan

Bas
Joel Gonzalez
Einars Everss
Nicholas Franco
Henrik Schou Kristensen
Ditlev Damkjær
Mads Lundahl Kristensen
Thoralf Strandli Pedersen
Piotr Dubajko

Fløjte
Ulla Miilmann
Mikael Beier Russell
Satoshi Itani

Obo
Simona Sindrestean
Sven Buller

Klarinet
Johnny Teyssier
Klaus Tönshoff
Søren Elbo

Fagot
Audun Halvorsen
Sebastian Stevensson
Britta Cortabarria

Horn
Lasse Luckow Mauritzen
Dominika Piwkowska
Jakob Arnholtz
Gustav Carlsson

Trompet
Karl Husum
Andreas Jul Nielsen
Sebastian Deleuran

Basun
Marek Adam Stolarczyk
Brian Bindner
Gabriel Boezi Gjerpe

Tuba
Thomas Andre Røisland

Harpe
Zachary James Hatcher

Tasteinstrumenter
Per Salo

Slagtøj
Jakob Weber Egholm
Nicola Carrara
Mads Hebsgaard Andersen

Pauker
René Felix Mathiesen

DR Koncerthusets orgel

Det er tankevækkende, at orgelet – det største, mest komplicerede og sofistikerede af alle instrumenter – også er det mindst synlige med det meste af mekanikken, lydgiverne og ofte også organisten selv skjult for vore øjne. Det mægtige instrument i DR’s koncertsal er ikke nogen undtagelse: Bag orgelets facade gemmer der sig næsten 6000 håndlavede orgelpiber, der spænder fra bare få centimeter til over 11 meters længde og i tonehøjde fra den dybeste rumlen til den spinkleste piben. Til gengæld sidder organisten i DR Koncertsalen – modsat i de fleste kirker – synligt for publikum, på scenen blandt orkestrets musikere.

Det tog det hollandske orgelbyggerfirma Van den Heuvel fem år at bygge orgelet. Først blev det samlet i orgelbyggerens værksted, afprøvet, så skilt ad igen, pakket ned, forsigtigt transporteret til København og installeret i DR Koncertsalen, hvor det blev indviet i 2009.

Koncertsalens arkitekt, Jean Nouvel, ønskede, at orgelet skulle se ud som ’en bambusskov af orgelpiber’. Store og små, tykke og smalle piber er arrangeret, som om de var helt tilfældigt placeret på orgelets facade. De skinnende piber på ydersiden er af tin, mens piberne inde i orgelet er lavet af kobber, zink og en særlig legering af tin og bly, der kun bruges til orgelpiber. Desuden er der brugt træsorter som mahogni, eg, ibenholt og fyr.

Organisten har brug for en god koordineringsevne, når der skal spilles på de fire manualer (rækker af tangenter) + pedal. Dertil kommer orgelets 91 forskellige stemmer (registre), der kan kombineres på tusindvis af måder med de knapper, der er placeret i rækker på begge sider af spillebordet. Med fødderne kan organisten åbne eller lukke tre sektioner af instrumentet, indkapslet i kæmpe trækasser med venetianske skodder, og på den måde forstærke eller dæmpe instrumentets lyd. 

Selv om måden, man laver orgelpiber på, stort set ikke har forandret sig i århundreder, er dette orgel samtidig topmoderne med indbygget MIDI-interface og digital teknologi i registreringen.

DR Koncertsalens orgel er blandt de allerstørste i Danmark: fascinerende at se på og lytte til – koncertens skjulte stjerne...

Michael Emery

Læs mere

DR Koncerthusets orgel

Det er tankevækkende, at orgelet – det største, mest komplicerede og sofistikerede af alle instrumenter – også er det mindst synlige med det meste af mekanikken, lydgiverne og ofte også organisten selv skjult for vore øjne. Det mægtige instrument i DR’s koncertsal er ikke nogen undtagelse: Bag orgelets facade gemmer der sig næsten 6000 håndlavede orgelpiber, der spænder fra bare få centimeter til over 11 meters længde og i tonehøjde fra den dybeste rumlen til den spinkleste piben. Til gengæld sidder organisten i DR Koncertsalen – modsat i de fleste kirker – synligt for publikum, på scenen blandt orkestrets musikere.

Det tog det hollandske orgelbyggerfirma Van den Heuvel fem år at bygge orgelet. Først blev det samlet i orgelbyggerens værksted, afprøvet, så skilt ad igen, pakket ned, forsigtigt transporteret til København og installeret i DR Koncertsalen, hvor det blev indviet i 2009.

Koncertsalens arkitekt, Jean Nouvel, ønskede, at orgelet skulle se ud som ’en bambusskov af orgelpiber’. Store og små, tykke og smalle piber er arrangeret, som om de var helt tilfældigt placeret på orgelets facade. De skinnende piber på ydersiden er af tin, mens piberne inde i orgelet er lavet af kobber, zink og en særlig legering af tin og bly, der kun bruges til orgelpiber. Desuden er der brugt træsorter som mahogni, eg, ibenholt og fyr.

Organisten har brug for en god koordineringsevne, når der skal spilles på de fire manualer (rækker af tangenter) + pedal. Dertil kommer orgelets 91 forskellige stemmer (registre), der kan kombineres på tusindvis af måder med de knapper, der er placeret i rækker på begge sider af spillebordet. Med fødderne kan organisten åbne eller lukke tre sektioner af instrumentet, indkapslet i kæmpe trækasser med venetianske skodder, og på den måde forstærke eller dæmpe instrumentets lyd. 

Selv om måden, man laver orgelpiber på, stort set ikke har forandret sig i århundreder, er dette orgel samtidig topmoderne med indbygget MIDI-interface og digital teknologi i registreringen.

DR Koncertsalens orgel er blandt de allerstørste i Danmark: fascinerende at se på og lytte til – koncertens skjulte stjerne...

Michael Emery

KOLOFON

Chef for DR Koncerthuset, Den Levende Musik og P2: Kim Bohr
Repertoirechef: Tatjana Kandel
Chef for DR Symfoniorkestrets musikere: Michael Aaberg Thomsen
Produktionstilrettelægger: Karen Skriver Zarganis
Produktionsledere: Anne Dueholm Jacobsen, Jakob Helmer Mørck
Lydproducer: Morten Mogensen
Musiktekniker: Ossian Ryner 
Redaktør: Helle Kristensen
Design: DR Koncerthuset


DR's Koncertvirksomhed støttes af blandt andre
A.P. MØLLER OG HUSTRU CHASTINE MC-KINNEY MØLLERS FOND TIL ALMENE FORMAAL • AUGUSTINUS FONDEN • AAGE OG JOHANNE LOUIS-HANSENS FOND • CARL NIELSEN OG ANNE MARIE CARL-NIELSENS LEGAT • BECKETT-FONDEN • SPORTGOODSFONDEN • KNUD HØJGAARDS FOND • AXEL MUUSFELDTS FOND • WILHELM HANSEN FONDEN • GANGSTEDFONDEN • VENNEFORENINGEN FOR DR’s KOR OG ORKESTRE