Manze & Sibelius’ 2.

22. MAJ 2025 KL. 19.30
KONCERTSALEN


PROGRAM

Anna Thorvaldsdóttir (f. 1977)
CATAMORPHOSIS (2021; dansk førsteopførelse)
Origin – Emergence – Polarity – Hope –
Requiem – Potentia – Evaporation
(ca. 20’)

Samuel Barber (1910-81)
Violinkoncert, op. 14 (1939)
I Allegro moderato
II Andante
III Presto in moto perpetuo
(ca. 22’)

PAUSE (30’) ca. 20.15

Jean Sibelius (1865-1957)
Symfoni nr. 2, D-dur, opus 43 (1901-02)
I Allegretto
II Tempo andante, ma rubato
III Vivacissimo
IV Finale. Allegro moderato
(ca. 43’)


MØD MUSIKKEN 
Kl. 18.30 i Koncertsalen med Celine Haastrup

Torsdagskoncerten sendes direkte i P2 Koncerten, genudsendes søndag kl. 12.15 og kan også høres i DR Lyd.

Om musikken

Anna Thorvaldsdóttir: CATAMORPHOSIS

I aften er der dansk premiere på et nyt orkesterværk af den islandske komponist Anna Thorvaldsdóttir: CATAMORPHOSIS.

Anna Thorvaldsdóttir (født 1977) er et verdensnavn blandt nutidens komponister, og hun betager altid sit publikum med sine visionære klange. De berører de mest dybtliggende sider af vores eksistens: selve Jorden, naturkræfterne og balancen mellem liv og død. Det gælder også for CATAMORPHOSIS. Titlen – der ligesom de fleste andre af hendes værktitler skrives med store bogstaver – er en sammensætning af ordene ’katastrofe’ og ’forvandling’. En ’katamorfose’.

CATAMORPHOSIS er komponeret i ét langt forløb på godt 20 minutter. Anna Thorvaldsdóttir fortæller selv om stykket på denne måde:

”Den grundlæggende inspiration bag CATAMORPHOSIS er det skrøbelige forhold, vi har til vores planet. Stykkets udtryk er karakteriseret af den svimlende følelse ved det faktum, at hvis situationen ikke bliver ændret, er det for sent – så risikerer vi at havne i ren ødelæggelse, i katastrofe.

Kernen i værket er en stærk fornemmelse af tidspres, der drives frem af kampen mellem helt modstridende kræfter: magt og skrøbelighed, håb og fortvivlelse, bevaring og ødelæggelse.”

Anna Thorvaldsdóttir fortæller, hvordan hun som regel når til et uafvendeligt punkt, når hun komponerer. Et punkt, hvor skabelseskræfterne selv tager over. Og i dette værk har det en særlig pointe, at der kommer et tidspunkt, hvor kræfter udenfor vores kontrol overtager styringen:

”I CATAMORPHOSIS blev vendepunktet i processen mere mærkbart, fordi det er forbundet med en udvikling, der har så voldsom indflydelse på vores liv og virkelighed. Fornemmelsen af en nødsituation lå på forhånd i musikken – sammen med håb og tro som en form for afbalancering. Den sindstilstand, der er nødvendig for at fokusere på at opretholde de afgørende elementer for liv på kloden, blev også i stigende grad vigtig og gav endnu et lag til inspirationen.”

CATAMORPHOSIS blev uropført i 2021 af Berliner Filharmonikerne og chefdirigent Kirill Petrenko.

Trods musikkens dystre indhold er håbet nemlig med hele vejen:

”CATAMORPHOSIS er et ret dramatisk stykke, men det er også fuldt af håb”, siger Anne Thorvaldsdottír. ”Måske kan vi et sted mellem det naturlige og overnaturlige, mellem utopi og dystopi, finde et bedre perspektiv og finde balancen i os selv og i forhold til den verden, der omgiver os.”

Jens Cornelius

Læs mere

Samuel Barber: Violinkoncert

Den amerikanske komponist Samuel Barber blev tidligt berømt for sin gribende ’Adagio for strygere’ – populært kaldet “Barbers Adagio”. Intens musik, der ikke umiddelbart lyder som musik fra midten af det 20. århundrede. Barber var nemlig konservativ, og meget af hans musik er bevidst tilbageskuende. Det gælder også et af hans andre smukke værker, Violinkoncerten fra 1939.

Violinkoncerten er et lyrisk stykke musik, som uden blusel holder fast i romantiske traditioner. En stilart, der dengang i 1930’erne ikke var forsvundet, især ikke i USA, hvor mange eksilerede komponister fra Europas gamle verden arbejdede videre, bl.a. den russiske romantiker Sergej Rakhmaninov og wienerkomponisten Erich Wolfgang Korngold. Den romantiske musik i USA levede godt og frodigt, også hos en ung komponist som Samuel Barber, der dengang stadig kun var i sine 20’ere.

Barber var en fremragende melodiker, og en melodisk rigdom gennemsyrer hele den meget smukke og vellykkede førstesats. Sjældent har en violin i det 20. århundrede fået lov til at spille så sangbar musik. Det er samtidig en indadvendt og intim førstesats – væk er koncertgenrens traditionelle poserende holdning og den konkurrencefyldte dynamik mellem solist og orkester. Barber fornyer samtidig den romantiske orkesterklang ved at gøre den mere gennemsigtig og med personlige idéer som f.eks. at erstatte harpen med et flygel, der giver en virkelig delikat effekt.

I den langsomme andensats spiller strygerne med dæmpere, og det indledende, hymniske tema præsenteres af en obo. Det samme sker i Brahms’ Violinkoncert, som Barber må have studeret grundigt. Men melankolien i Barbers andensats og musikkens voksende intensitet ligger især tæt opad hans egen berømte Adagio, komponeret få år tidligere.

Derefter går der et snit gennem Violinkoncerten. Sidste sats er hurtig, hæsblæsende og ganske kort. Barber betegner dens rastløse fremdrift som en ”moto perpetuo” (evighedsbevægelse), og denne nonstop-aktivitet er en gevaldig udfordring for solisten. En energisk, virtuos og virkelig effektiv finale med et strøg af wildwest-spillemandsmusik over sig!

Barbers Violinkoncert blev uropført i 1941, og det har taget ret lang tid for den at blive etableret i Europa, hvor man i 1900-tallet generelt var meget mere antiromantisk end USA. De seneste årtier har det smukke stykke nu også her omsider bidt sig fast.

Jens Cornelius

Læs mere

Jean Sibelius: Symfoni nr. 2

Sibelius’ Symfoni nr. 2 er noget af den mest berusende musik, den finske nationalkomponist skrev. Som en ustoppelig bevægelse udvikler symfonien sig frem mod sit mål. Bevægelsen sker, ved at Sibelius lader musikken vokse frem af små spirer, der ved første møde ikke synes af så meget. Som lytter ved man derfor ikke altid, hvor i musikkens forløb, man er – men det gør Sibelius! Og vi bliver manipuleret af ham til at miste fodfæstet, så han kan rive os med i sin musikalske vision.

Symfoniens 1. sats er et perfekt eksempel på Sibelius’ måde at fremtrylle musik. Han hælder elementerne ud på bordet, som om det var kviksølvdråber, der lidt efter lidt løber sammen og danner en større kugle. Det skaber en uimodståelig fremdrift, som varer ved gennem hele satsen, mens de mange smådele samler sig til en helhed.

Efter 1. sats trækker næste sats os ind i mørket. Sibelius associerede musikken til den scene i Mozarts opera ’Don Juan’, hvor man møder Døden i form af en uhyggelig stenstatue, og han satte nogle drømmelignende ord på, hvordan det opleves, når de dybe strygere i denne sats knipser på strengene. ”En gæst kommer ind. Jeg spørger ham mere end én gang, hvem han er”, digtede Sibelius. To fagotter slutter sig til, atmosfæren er mørk og klam. Det er Døden, der er kommet.

”Dødens tema” udvikler sig og bliver efterhånden aggressivt. Men så hører man motivet med omvendt fortegn: I sit manuskript markerede Sibelius dette tema som ”Kristus”, den lyse side. Sibelius lader ikke musikken falde ud til hverken mørkets eller lysets fordel. De to kræfter er der bare, som uomgængelige elementer i verden.

Også i 3. sats står modsætningerne uforløst mod hinanden. Det hurtige og dynamiske konfronteres med det langsomme og hymniske. Satsen går direkte videre til symfoniens finale, og denne glidende overgang er en fantastisk oplevelse, sikkert noget i retning af det, en pilot oplever, når han får sit fly til at lette. Med Sibelius ved roret løfter symfoniens slutning sig til en sand apoteose – et øjeblik af musikalsk triumf på guddommeligt niveau.

Jens Cornelius

Læs mere

Om musikken

Anna Thorvaldsdóttir: CATAMORPHOSIS

I aften er der dansk premiere på et nyt orkesterværk af den islandske komponist Anna Thorvaldsdóttir: CATAMORPHOSIS.

Anna Thorvaldsdóttir (født 1977) er et verdensnavn blandt nutidens komponister, og hun betager altid sit publikum med sine visionære klange. De berører de mest dybtliggende sider af vores eksistens: selve Jorden, naturkræfterne og balancen mellem liv og død. Det gælder også for CATAMORPHOSIS. Titlen – der ligesom de fleste andre af hendes værktitler skrives med store bogstaver – er en sammensætning af ordene ’katastrofe’ og ’forvandling’. En ’katamorfose’.

CATAMORPHOSIS er komponeret i ét langt forløb på godt 20 minutter. Anna Thorvaldsdóttir fortæller selv om stykket på denne måde:

”Den grundlæggende inspiration bag CATAMORPHOSIS er det skrøbelige forhold, vi har til vores planet. Stykkets udtryk er karakteriseret af den svimlende følelse ved det faktum, at hvis situationen ikke bliver ændret, er det for sent – så risikerer vi at havne i ren ødelæggelse, i katastrofe.

Kernen i værket er en stærk fornemmelse af tidspres, der drives frem af kampen mellem helt modstridende kræfter: magt og skrøbelighed, håb og fortvivlelse, bevaring og ødelæggelse.”

Anna Thorvaldsdóttir fortæller, hvordan hun som regel når til et uafvendeligt punkt, når hun komponerer. Et punkt, hvor skabelseskræfterne selv tager over. Og i dette værk har det en særlig pointe, at der kommer et tidspunkt, hvor kræfter udenfor vores kontrol overtager styringen:

”I CATAMORPHOSIS blev vendepunktet i processen mere mærkbart, fordi det er forbundet med en udvikling, der har så voldsom indflydelse på vores liv og virkelighed. Fornemmelsen af en nødsituation lå på forhånd i musikken – sammen med håb og tro som en form for afbalancering. Den sindstilstand, der er nødvendig for at fokusere på at opretholde de afgørende elementer for liv på kloden, blev også i stigende grad vigtig og gav endnu et lag til inspirationen.”

CATAMORPHOSIS blev uropført i 2021 af Berliner Filharmonikerne og chefdirigent Kirill Petrenko.

Trods musikkens dystre indhold er håbet nemlig med hele vejen:

”CATAMORPHOSIS er et ret dramatisk stykke, men det er også fuldt af håb”, siger Anne Thorvaldsdottír. ”Måske kan vi et sted mellem det naturlige og overnaturlige, mellem utopi og dystopi, finde et bedre perspektiv og finde balancen i os selv og i forhold til den verden, der omgiver os.”

Jens Cornelius

Samuel Barber: Violinkoncert

Den amerikanske komponist Samuel Barber blev tidligt berømt for sin gribende ’Adagio for strygere’ – populært kaldet “Barbers Adagio”. Intens musik, der ikke umiddelbart lyder som musik fra midten af det 20. århundrede. Barber var nemlig konservativ, og meget af hans musik er bevidst tilbageskuende. Det gælder også et af hans andre smukke værker, Violinkoncerten fra 1939.

Violinkoncerten er et lyrisk stykke musik, som uden blusel holder fast i romantiske traditioner. En stilart, der dengang i 1930’erne ikke var forsvundet, især ikke i USA, hvor mange eksilerede komponister fra Europas gamle verden arbejdede videre, bl.a. den russiske romantiker Sergej Rakhmaninov og wienerkomponisten Erich Wolfgang Korngold. Den romantiske musik i USA levede godt og frodigt, også hos en ung komponist som Samuel Barber, der dengang stadig kun var i sine 20’ere.

Barber var en fremragende melodiker, og en melodisk rigdom gennemsyrer hele den meget smukke og vellykkede førstesats. Sjældent har en violin i det 20. århundrede fået lov til at spille så sangbar musik. Det er samtidig en indadvendt og intim førstesats – væk er koncertgenrens traditionelle poserende holdning og den konkurrencefyldte dynamik mellem solist og orkester. Barber fornyer samtidig den romantiske orkesterklang ved at gøre den mere gennemsigtig og med personlige idéer som f.eks. at erstatte harpen med et flygel, der giver en virkelig delikat effekt.

I den langsomme andensats spiller strygerne med dæmpere, og det indledende, hymniske tema præsenteres af en obo. Det samme sker i Brahms’ Violinkoncert, som Barber må have studeret grundigt. Men melankolien i Barbers andensats og musikkens voksende intensitet ligger især tæt opad hans egen berømte Adagio, komponeret få år tidligere.

Derefter går der et snit gennem Violinkoncerten. Sidste sats er hurtig, hæsblæsende og ganske kort. Barber betegner dens rastløse fremdrift som en ”moto perpetuo” (evighedsbevægelse), og denne nonstop-aktivitet er en gevaldig udfordring for solisten. En energisk, virtuos og virkelig effektiv finale med et strøg af wildwest-spillemandsmusik over sig!

Barbers Violinkoncert blev uropført i 1941, og det har taget ret lang tid for den at blive etableret i Europa, hvor man i 1900-tallet generelt var meget mere antiromantisk end USA. De seneste årtier har det smukke stykke nu også her omsider bidt sig fast.

Jens Cornelius

Jean Sibelius: Symfoni nr. 2

Sibelius’ Symfoni nr. 2 er noget af den mest berusende musik, den finske nationalkomponist skrev. Som en ustoppelig bevægelse udvikler symfonien sig frem mod sit mål. Bevægelsen sker, ved at Sibelius lader musikken vokse frem af små spirer, der ved første møde ikke synes af så meget. Som lytter ved man derfor ikke altid, hvor i musikkens forløb, man er – men det gør Sibelius! Og vi bliver manipuleret af ham til at miste fodfæstet, så han kan rive os med i sin musikalske vision.

Symfoniens 1. sats er et perfekt eksempel på Sibelius’ måde at fremtrylle musik. Han hælder elementerne ud på bordet, som om det var kviksølvdråber, der lidt efter lidt løber sammen og danner en større kugle. Det skaber en uimodståelig fremdrift, som varer ved gennem hele satsen, mens de mange smådele samler sig til en helhed.

Efter 1. sats trækker næste sats os ind i mørket. Sibelius associerede musikken til den scene i Mozarts opera ’Don Juan’, hvor man møder Døden i form af en uhyggelig stenstatue, og han satte nogle drømmelignende ord på, hvordan det opleves, når de dybe strygere i denne sats knipser på strengene. ”En gæst kommer ind. Jeg spørger ham mere end én gang, hvem han er”, digtede Sibelius. To fagotter slutter sig til, atmosfæren er mørk og klam. Det er Døden, der er kommet.

”Dødens tema” udvikler sig og bliver efterhånden aggressivt. Men så hører man motivet med omvendt fortegn: I sit manuskript markerede Sibelius dette tema som ”Kristus”, den lyse side. Sibelius lader ikke musikken falde ud til hverken mørkets eller lysets fordel. De to kræfter er der bare, som uomgængelige elementer i verden.

Også i 3. sats står modsætningerne uforløst mod hinanden. Det hurtige og dynamiske konfronteres med det langsomme og hymniske. Satsen går direkte videre til symfoniens finale, og denne glidende overgang er en fantastisk oplevelse, sikkert noget i retning af det, en pilot oplever, når han får sit fly til at lette. Med Sibelius ved roret løfter symfoniens slutning sig til en sand apoteose – et øjeblik af musikalsk triumf på guddommeligt niveau.

Jens Cornelius

Dirigent & solist

Andrew Manze

Det er en vidtspændende kunstner, der er sprunget ind ved denne aftens Torsdagskoncert: Britiske Andrew Manze (f. 1965) er lige så hjemmevant i den wienerklassiske musik, som han er i romantikken og i vor tids musik.

Fra 2014 til 2023 var han chefdirigent for Den Nordtyske Radiofilharmoni (NDR Radiophilharmonie), med hvem han har udgivet flere prisvindende album, bl.a. med musik af Mozart og Mendelssohn, ligesom han med Liverpool Filharmonikerne har udgivet en indspilning af de samlede Vaughan Williams-symfonier.

I dag er han en stærkt efterspurgt gæstedirigent, med koncerter alene i denne måned i Island, USA, Canada og Tyskland. Han er desuden 1. gæstedirigent hos både Liverpool Filharmonikerne og Det Skotske Kammerorkester.

Andrew Manze har flere gange tidligere dirigeret DR Symfoniorkestret ved Torsdagskoncerter.

Læs mere
James Ehnes

Violinisten James Ehnes er en virtuos, elegant musiker og en verdensstjerne på sit instrument. Han er født 1976 i en amerikansk familie og opvokset i Canada. I dag bor han i USA, men det meste af tiden er han på farten for at give koncerter over hele kloden. I denne sæson har han spillet i både Asien, Australien, Europa og Nordamerika.

James Ehnes (efternavnet udtales, så det rimer på ’tennis’) er enestående flittig også i pladestudierne og har indspillet over 50 album, bl.a. Carl Nielsens Violinkoncert og aftenens violinkoncert af Samuel Barber. Han betegner sig som en ægte violin-nørd, og han rejser gerne en omvej for at komme til at se eller afprøve alle de legendariske violiner af Stradivarius eller Guarneri, der stadig findes. Hans egen violin er en uvurderlig Stradivarius fra 1715.

Læs mere

Dirigent & solist

Andrew Manze

Det er en vidtspændende kunstner, der er sprunget ind ved denne aftens Torsdagskoncert: Britiske Andrew Manze (f. 1965) er lige så hjemmevant i den wienerklassiske musik, som han er i romantikken og i vor tids musik.

Fra 2014 til 2023 var han chefdirigent for Den Nordtyske Radiofilharmoni (NDR Radiophilharmonie), med hvem han har udgivet flere prisvindende album, bl.a. med musik af Mozart og Mendelssohn, ligesom han med Liverpool Filharmonikerne har udgivet en indspilning af de samlede Vaughan Williams-symfonier.

I dag er han en stærkt efterspurgt gæstedirigent, med koncerter alene i denne måned i Island, USA, Canada og Tyskland. Han er desuden 1. gæstedirigent hos både Liverpool Filharmonikerne og Det Skotske Kammerorkester.

Andrew Manze har flere gange tidligere dirigeret DR Symfoniorkestret ved Torsdagskoncerter.

James Ehnes

Violinisten James Ehnes er en virtuos, elegant musiker og en verdensstjerne på sit instrument. Han er født 1976 i en amerikansk familie og opvokset i Canada. I dag bor han i USA, men det meste af tiden er han på farten for at give koncerter over hele kloden. I denne sæson har han spillet i både Asien, Australien, Europa og Nordamerika.

James Ehnes (efternavnet udtales, så det rimer på ’tennis’) er enestående flittig også i pladestudierne og har indspillet over 50 album, bl.a. Carl Nielsens Violinkoncert og aftenens violinkoncert af Samuel Barber. Han betegner sig som en ægte violin-nørd, og han rejser gerne en omvej for at komme til at se eller afprøve alle de legendariske violiner af Stradivarius eller Guarneri, der stadig findes. Hans egen violin er en uvurderlig Stradivarius fra 1715.

Orkester

DR Symfoniorkestret

DR Symfoniorkestret har lige siden DR’s grundlæggelse i 1925 bragt den symfoniske musik ud til publikum, lyttere og seere i hele landet. Samtidig er orkestret blevet en vigtig repræsentant for dansk musik i udlandet gennem turnéer og medieproduktioner, som har vundet international genklang. DR Symfoniorkestret har altid været tæt forbundet med den danske musik, men orkestret favner samtidig hele det rige, symfoniske repertoire fra forskellige klassiske og romantiske traditioner op til vores egen tid.

DR Symfoniorkestrets chefdirigent har siden 2016 været den anerkendte italienske dirigent Fabio Luisi, som bl.a. har stået i spidsen for højt profilerede turnéer til Kina, Japan og USA. DR Symfoniorkestret og Luisi gennemførte i januar en stor jubilæumsturné til Tyskland, Belgien, Østrig og Ungarn, hvor de begejstrede såvel publikum som anmeldere.

Efter indspilningen af Carl Nielsens symfonier og koncerter (Deutsche Grammophon), der har givet genlyd internationalt og modtaget adskillige priser, har orkestret og Fabio Luisi også indspillet alle Alexander Skrjabins orkesterværker, der udkommer til oktober. Nu gælder det Arnold Schönbergs samlede orkesterværker (igen for Deutsche Grammophon), hvor første udgivelse – Verklärte Nacht – udkom digitalt i efteråret 2024, som markering af 150-året for Schönbergs fødsel.

Som medieorkester spiller DR Symfoniorkestret ikke bare for de 100.000 koncertgæster, som hver sæson oplever orkestret live. Mere end 500.000 lyttere og seere følger orkestrets klassiske koncerter på radio, tv og internet, og millioner lytter med, når koncerterne transmitteres internationalt. Også på sociale medier har DR Symfoniorkestret en stor fanskare – over 340 millioner seere verden over har set videoer fra bl.a. orkestrets populære soundtrack-koncerter med film- og computerspilsmusik.


MUSIKERLISTE

Koncertmester
Soo-Jin Hong

Violin 1
Soo-Jin Hong
Bartosz Skibinski
Elna Carr
Jan Leif Rohard
Johannes Søe Hansen
Anders Fog-Nielsen
Helle Hanskov Palm
Per Friman
Sarah Jillian McClelland
Tine Rudloff
Sabine Bretschneider-Jochumsen
Sophia Bæk
Trine Yang Møller
Runi Bæk
Patricia Mia Andersen
Anja Zelianodjevo
Kern Westerberg

Violin 2
Gunvor Sihm
Joaquín Páll Palomares
Bodil Kuhlmann
Julie Meile
Line Marie Most
Marianne Bindel
Anne Marie Kjærulff
Andrea Rebekka Alsted
Hedvig Oftedahl Vivanco
Jonida Luisa Tafilaj
Ida Balslev
Violeta Daniela Mönnekes
Austin Lee Hansen
Peter Andreas Nielsen
Borbála Brezovszky
María Emilía Garðarsdóttir

Bratsch
Michael Andreas Grolid
Yu Sun
Dmitri Golovanov
Gunnar William Lychou
Kristian Scharff Fogh
Astrid Christensen
Katrine Reinhold Bundgaard
Stine Hasbirk Brandt
Katarzyna Bugala
Alexander Butz
Magda Stevensson
Einar Kyvik Bauge
Benedikte Artved

Cello
Henrik Dam Thomsen
Soo-Kyung Hong
Richard Krug
Birgitte Øland
Johan Krarup
Peter Morrison
Louisa Schwab
Chul-Geun Park
Cansin Kara
Hyazintha Andrej
Mihai Fagarasan

Bas
Einars Everss
Astor Cortabarria Adde
Nicholas Franco
Henrik Schou Kristensen
Ditlev Damkjær
Gerrit H. Mylius
Mads Lundahl Kristensen
Thoralf Strandli Pedersen

Fløjte
Anna Nykvist
Mikael Beier
Russell Satoshi Itani

Obo
Kristine Vestergaard
Erika Tani
Ulrich Trier Ortmann

Klarinet
August Lange Finkas
Klaus Tönshoff
Søren Elbo

Fagot
Audun Halvorsen
Dorte Bennike
Britta Cortabarria

Horn
Lasse Luckow Mauritzen
Dominika Piwkowska
Oskar Lejonclou Marklund
Jakob Arnholtz
Erling Robert Eydal
Gustav Carlsson

Trompet
Michael Frank Møller
László Molnár
Karl Husum
Andreas Jul Nielsen

Basun
Lars Ragnar Karlin
Marek Adam Stolarczyk
Brian Bindner

Tuba
Thomas Andre Røisland
Antonio Neilley-Menendez de Llano

Harpe
Zachary James Hatcher

Tasteinstrumenter
Per Salo

Slagtøj
Gert Skød Sørensen
Jakob Weber Egholm
Mads Hebsgaard Andersen
Lars Vestergaard Møller

Pauker
Nicola Carrara

Læs mere

Orkester

DR Symfoniorkestret

DR Symfoniorkestret har lige siden DR’s grundlæggelse i 1925 bragt den symfoniske musik ud til publikum, lyttere og seere i hele landet. Samtidig er orkestret blevet en vigtig repræsentant for dansk musik i udlandet gennem turnéer og medieproduktioner, som har vundet international genklang. DR Symfoniorkestret har altid været tæt forbundet med den danske musik, men orkestret favner samtidig hele det rige, symfoniske repertoire fra forskellige klassiske og romantiske traditioner op til vores egen tid.

DR Symfoniorkestrets chefdirigent har siden 2016 været den anerkendte italienske dirigent Fabio Luisi, som bl.a. har stået i spidsen for højt profilerede turnéer til Kina, Japan og USA. DR Symfoniorkestret og Luisi gennemførte i januar en stor jubilæumsturné til Tyskland, Belgien, Østrig og Ungarn, hvor de begejstrede såvel publikum som anmeldere.

Efter indspilningen af Carl Nielsens symfonier og koncerter (Deutsche Grammophon), der har givet genlyd internationalt og modtaget adskillige priser, har orkestret og Fabio Luisi også indspillet alle Alexander Skrjabins orkesterværker, der udkommer til oktober. Nu gælder det Arnold Schönbergs samlede orkesterværker (igen for Deutsche Grammophon), hvor første udgivelse – Verklärte Nacht – udkom digitalt i efteråret 2024, som markering af 150-året for Schönbergs fødsel.

Som medieorkester spiller DR Symfoniorkestret ikke bare for de 100.000 koncertgæster, som hver sæson oplever orkestret live. Mere end 500.000 lyttere og seere følger orkestrets klassiske koncerter på radio, tv og internet, og millioner lytter med, når koncerterne transmitteres internationalt. Også på sociale medier har DR Symfoniorkestret en stor fanskare – over 340 millioner seere verden over har set videoer fra bl.a. orkestrets populære soundtrack-koncerter med film- og computerspilsmusik.


MUSIKERLISTE

Koncertmester
Soo-Jin Hong

Violin 1
Soo-Jin Hong
Bartosz Skibinski
Elna Carr
Jan Leif Rohard
Johannes Søe Hansen
Anders Fog-Nielsen
Helle Hanskov Palm
Per Friman
Sarah Jillian McClelland
Tine Rudloff
Sabine Bretschneider-Jochumsen
Sophia Bæk
Trine Yang Møller
Runi Bæk
Patricia Mia Andersen
Anja Zelianodjevo
Kern Westerberg

Violin 2
Gunvor Sihm
Joaquín Páll Palomares
Bodil Kuhlmann
Julie Meile
Line Marie Most
Marianne Bindel
Anne Marie Kjærulff
Andrea Rebekka Alsted
Hedvig Oftedahl Vivanco
Jonida Luisa Tafilaj
Ida Balslev
Violeta Daniela Mönnekes
Austin Lee Hansen
Peter Andreas Nielsen
Borbála Brezovszky
María Emilía Garðarsdóttir

Bratsch
Michael Andreas Grolid
Yu Sun
Dmitri Golovanov
Gunnar William Lychou
Kristian Scharff Fogh
Astrid Christensen
Katrine Reinhold Bundgaard
Stine Hasbirk Brandt
Katarzyna Bugala
Alexander Butz
Magda Stevensson
Einar Kyvik Bauge
Benedikte Artved

Cello
Henrik Dam Thomsen
Soo-Kyung Hong
Richard Krug
Birgitte Øland
Johan Krarup
Peter Morrison
Louisa Schwab
Chul-Geun Park
Cansin Kara
Hyazintha Andrej
Mihai Fagarasan

Bas
Einars Everss
Astor Cortabarria Adde
Nicholas Franco
Henrik Schou Kristensen
Ditlev Damkjær
Gerrit H. Mylius
Mads Lundahl Kristensen
Thoralf Strandli Pedersen

Fløjte
Anna Nykvist
Mikael Beier
Russell Satoshi Itani

Obo
Kristine Vestergaard
Erika Tani
Ulrich Trier Ortmann

Klarinet
August Lange Finkas
Klaus Tönshoff
Søren Elbo

Fagot
Audun Halvorsen
Dorte Bennike
Britta Cortabarria

Horn
Lasse Luckow Mauritzen
Dominika Piwkowska
Oskar Lejonclou Marklund
Jakob Arnholtz
Erling Robert Eydal
Gustav Carlsson

Trompet
Michael Frank Møller
László Molnár
Karl Husum
Andreas Jul Nielsen

Basun
Lars Ragnar Karlin
Marek Adam Stolarczyk
Brian Bindner

Tuba
Thomas Andre Røisland
Antonio Neilley-Menendez de Llano

Harpe
Zachary James Hatcher

Tasteinstrumenter
Per Salo

Slagtøj
Gert Skød Sørensen
Jakob Weber Egholm
Mads Hebsgaard Andersen
Lars Vestergaard Møller

Pauker
Nicola Carrara

KOLOFON

Chef for DR Koncerthuset, Den Levende Musik og P2: Kim Bohr
Repertoirechef: Tatjana Kandel 
Leder for DR Symfoniorkestrets udvikling og drift: Michael Aaberg Thomsen
Produktionstilrettelægger: Karen Skriver Zarganis
Produktionsledere: Morten Danvad, Ida Elling Magnus
Lydproducer: Thore Brinkmann
Musiktekniker: Mikkel Nymand
Redaktør: Helle Kristensen
Design: DR Koncerthuset


DR's Koncertvirksomhed støttes af blandt andre
A.P. MØLLER OG HUSTRU CHASTINE MC-KINNEY MØLLERS FOND TIL ALMENE FORMAAL • AUGUSTINUS FONDEN • AAGE OG JOHANNE LOUIS-HANSENS FOND • CARL NIELSEN OG ANNE MARIE CARL-NIELSENS LEGAT • BECKETT-FONDEN • SPORTGOODSFONDEN • KNUD HØJGAARDS FOND • AXEL MUUSFELDTS FOND • WILHELM HANSEN FONDEN • GANGSTEDFONDEN • VENNEFORENINGEN FOR DR’s KOR OG ORKESTRE