Manze & Sibelius’ 2.
22. MAJ 2025 KL. 19.30
KONCERTSALEN
PROGRAM
Anna Thorvaldsdóttir (f. 1977)
CATAMORPHOSIS (2021; dansk førsteopførelse)
Origin – Emergence – Polarity – Hope –
Requiem – Potentia – Evaporation
(ca. 20’)
Samuel Barber (1910-81)
Violinkoncert, op. 14 (1939)
I Allegro moderato
II Andante
III Presto in moto perpetuo
(ca. 22’)
PAUSE (30’) ca. 20.15
Jean Sibelius (1865-1957)
Symfoni nr. 2, D-dur, opus 43 (1901-02)
I Allegretto
II Tempo andante, ma rubato
III Vivacissimo
IV Finale. Allegro moderato
(ca. 43’)
MØD MUSIKKEN
Kl. 18.30 i Koncertsalen med Celine Haastrup


Torsdagskoncerten sendes direkte i P2 Koncerten, genudsendes søndag kl. 12.15 og kan også høres i DR Lyd.
Om musikken
Anna Thorvaldsdóttir: CATAMORPHOSIS
I aften er der dansk premiere på et nyt orkesterværk af den islandske komponist Anna Thorvaldsdóttir: CATAMORPHOSIS.
Anna Thorvaldsdóttir (født 1977) er et verdensnavn blandt nutidens komponister, og hun betager altid sit publikum med sine visionære klange. De berører de mest dybtliggende sider af vores eksistens: selve Jorden, naturkræfterne og balancen mellem liv og død. Det gælder også for CATAMORPHOSIS. Titlen – der ligesom de fleste andre af hendes værktitler skrives med store bogstaver – er en sammensætning af ordene ’katastrofe’ og ’forvandling’. En ’katamorfose’.
CATAMORPHOSIS er komponeret i ét langt forløb på godt 20 minutter. Anna Thorvaldsdóttir fortæller selv om stykket på denne måde:
”Den grundlæggende inspiration bag CATAMORPHOSIS er det skrøbelige forhold, vi har til vores planet. Stykkets udtryk er karakteriseret af den svimlende følelse ved det faktum, at hvis situationen ikke bliver ændret, er det for sent – så risikerer vi at havne i ren ødelæggelse, i katastrofe.
Kernen i værket er en stærk fornemmelse af tidspres, der drives frem af kampen mellem helt modstridende kræfter: magt og skrøbelighed, håb og fortvivlelse, bevaring og ødelæggelse.”
Anna Thorvaldsdóttir fortæller, hvordan hun som regel når til et uafvendeligt punkt, når hun komponerer. Et punkt, hvor skabelseskræfterne selv tager over. Og i dette værk har det en særlig pointe, at der kommer et tidspunkt, hvor kræfter udenfor vores kontrol overtager styringen:
”I CATAMORPHOSIS blev vendepunktet i processen mere mærkbart, fordi det er forbundet med en udvikling, der har så voldsom indflydelse på vores liv og virkelighed. Fornemmelsen af en nødsituation lå på forhånd i musikken – sammen med håb og tro som en form for afbalancering. Den sindstilstand, der er nødvendig for at fokusere på at opretholde de afgørende elementer for liv på kloden, blev også i stigende grad vigtig og gav endnu et lag til inspirationen.”
Trods musikkens dystre indhold er håbet nemlig med hele vejen:
”CATAMORPHOSIS er et ret dramatisk stykke, men det er også fuldt af håb”, siger Anne Thorvaldsdottír. ”Måske kan vi et sted mellem det naturlige og overnaturlige, mellem utopi og dystopi, finde et bedre perspektiv og finde balancen i os selv og i forhold til den verden, der omgiver os.”
Jens Cornelius
Samuel Barber: Violinkoncert
Den amerikanske komponist Samuel Barber blev tidligt berømt for sin gribende ’Adagio for strygere’ – populært kaldet “Barbers Adagio”. Intens musik, der ikke umiddelbart lyder som musik fra midten af det 20. århundrede. Barber var nemlig konservativ, og meget af hans musik er bevidst tilbageskuende. Det gælder også et af hans andre smukke værker, Violinkoncerten fra 1939.
Violinkoncerten er et lyrisk stykke musik, som uden blusel holder fast i romantiske traditioner. En stilart, der dengang i 1930’erne ikke var forsvundet, især ikke i USA, hvor mange eksilerede komponister fra Europas gamle verden arbejdede videre, bl.a. den russiske romantiker Sergej Rakhmaninov og wienerkomponisten Erich Wolfgang Korngold. Den romantiske musik i USA levede godt og frodigt, også hos en ung komponist som Samuel Barber, der dengang stadig kun var i sine 20’ere.
Barber var en fremragende melodiker, og en melodisk rigdom gennemsyrer hele den meget smukke og vellykkede førstesats. Sjældent har en violin i det 20. århundrede fået lov til at spille så sangbar musik. Det er samtidig en indadvendt og intim førstesats – væk er koncertgenrens traditionelle poserende holdning og den konkurrencefyldte dynamik mellem solist og orkester. Barber fornyer samtidig den romantiske orkesterklang ved at gøre den mere gennemsigtig og med personlige idéer som f.eks. at erstatte harpen med et flygel, der giver en virkelig delikat effekt.
I den langsomme andensats spiller strygerne med dæmpere, og det indledende, hymniske tema præsenteres af en obo. Det samme sker i Brahms’ Violinkoncert, som Barber må have studeret grundigt. Men melankolien i Barbers andensats og musikkens voksende intensitet ligger især tæt opad hans egen berømte Adagio, komponeret få år tidligere.
Derefter går der et snit gennem Violinkoncerten. Sidste sats er hurtig, hæsblæsende og ganske kort. Barber betegner dens rastløse fremdrift som en ”moto perpetuo” (evighedsbevægelse), og denne nonstop-aktivitet er en gevaldig udfordring for solisten. En energisk, virtuos og virkelig effektiv finale med et strøg af wildwest-spillemandsmusik over sig!
Barbers Violinkoncert blev uropført i 1941, og det har taget ret lang tid for den at blive etableret i Europa, hvor man i 1900-tallet generelt var meget mere antiromantisk end USA. De seneste årtier har det smukke stykke nu også her omsider bidt sig fast.
Jens Cornelius
Jean Sibelius: Symfoni nr. 2
Sibelius’ Symfoni nr. 2 er noget af den mest berusende musik, den finske nationalkomponist skrev. Som en ustoppelig bevægelse udvikler symfonien sig frem mod sit mål. Bevægelsen sker, ved at Sibelius lader musikken vokse frem af små spirer, der ved første møde ikke synes af så meget. Som lytter ved man derfor ikke altid, hvor i musikkens forløb, man er – men det gør Sibelius! Og vi bliver manipuleret af ham til at miste fodfæstet, så han kan rive os med i sin musikalske vision.
Symfoniens 1. sats er et perfekt eksempel på Sibelius’ måde at fremtrylle musik. Han hælder elementerne ud på bordet, som om det var kviksølvdråber, der lidt efter lidt løber sammen og danner en større kugle. Det skaber en uimodståelig fremdrift, som varer ved gennem hele satsen, mens de mange smådele samler sig til en helhed.
Efter 1. sats trækker næste sats os ind i mørket. Sibelius associerede musikken til den scene i Mozarts opera ’Don Juan’, hvor man møder Døden i form af en uhyggelig stenstatue, og han satte nogle drømmelignende ord på, hvordan det opleves, når de dybe strygere i denne sats knipser på strengene. ”En gæst kommer ind. Jeg spørger ham mere end én gang, hvem han er”, digtede Sibelius. To fagotter slutter sig til, atmosfæren er mørk og klam. Det er Døden, der er kommet.
”Dødens tema” udvikler sig og bliver efterhånden aggressivt. Men så hører man motivet med omvendt fortegn: I sit manuskript markerede Sibelius dette tema som ”Kristus”, den lyse side. Sibelius lader ikke musikken falde ud til hverken mørkets eller lysets fordel. De to kræfter er der bare, som uomgængelige elementer i verden.
Også i 3. sats står modsætningerne uforløst mod hinanden. Det hurtige og dynamiske konfronteres med det langsomme og hymniske. Satsen går direkte videre til symfoniens finale, og denne glidende overgang er en fantastisk oplevelse, sikkert noget i retning af det, en pilot oplever, når han får sit fly til at lette. Med Sibelius ved roret løfter symfoniens slutning sig til en sand apoteose – et øjeblik af musikalsk triumf på guddommeligt niveau.
Jens Cornelius
Dirigent & solist
Orkester

DR Symfoniorkestret
DR Symfoniorkestret har lige siden DR’s grundlæggelse i 1925 bragt den symfoniske musik ud til publikum, lyttere og seere i hele landet. Samtidig er orkestret blevet en vigtig repræsentant for dansk musik i udlandet gennem turnéer og medieproduktioner, som har vundet international genklang. DR Symfoniorkestret har altid været tæt forbundet med den danske musik, men orkestret favner samtidig hele det rige, symfoniske repertoire fra forskellige klassiske og romantiske traditioner op til vores egen tid.
DR Symfoniorkestrets chefdirigent har siden 2016 været den anerkendte italienske dirigent Fabio Luisi, som bl.a. har stået i spidsen for højt profilerede turnéer til Kina, Japan og USA. DR Symfoniorkestret og Luisi gennemførte i januar en stor jubilæumsturné til Tyskland, Belgien, Østrig og Ungarn, hvor de begejstrede såvel publikum som anmeldere.
Efter indspilningen af Carl Nielsens symfonier og koncerter (Deutsche Grammophon), der har givet genlyd internationalt og modtaget adskillige priser, har orkestret og Fabio Luisi også indspillet alle Alexander Skrjabins orkesterværker, der udkommer til oktober. Nu gælder det Arnold Schönbergs samlede orkesterværker (igen for Deutsche Grammophon), hvor første udgivelse – Verklärte Nacht – udkom digitalt i efteråret 2024, som markering af 150-året for Schönbergs fødsel.
Som medieorkester spiller DR Symfoniorkestret ikke bare for de 100.000 koncertgæster, som hver sæson oplever orkestret live. Mere end 500.000 lyttere og seere følger orkestrets klassiske koncerter på radio, tv og internet, og millioner lytter med, når koncerterne transmitteres internationalt. Også på sociale medier har DR Symfoniorkestret en stor fanskare – over 340 millioner seere verden over har set videoer fra bl.a. orkestrets populære soundtrack-koncerter med film- og computerspilsmusik.
MUSIKERLISTE
Koncertmester
Soo-Jin Hong
Violin 1
Soo-Jin Hong
Bartosz Skibinski
Elna Carr
Jan Leif Rohard
Johannes Søe Hansen
Anders Fog-Nielsen
Helle Hanskov Palm
Per Friman
Sarah Jillian McClelland
Tine Rudloff
Sabine Bretschneider-Jochumsen
Sophia Bæk
Trine Yang Møller
Runi Bæk
Patricia Mia Andersen
Anja Zelianodjevo
Kern Westerberg
Violin 2
Gunvor Sihm
Joaquín Páll Palomares
Bodil Kuhlmann
Julie Meile
Line Marie Most
Marianne Bindel
Anne Marie Kjærulff
Andrea Rebekka Alsted
Hedvig Oftedahl Vivanco
Jonida Luisa Tafilaj
Ida Balslev
Violeta Daniela Mönnekes
Austin Lee Hansen
Peter Andreas Nielsen
Borbála Brezovszky
María Emilía Garðarsdóttir
Bratsch
Michael Andreas Grolid
Yu Sun
Dmitri Golovanov
Gunnar William Lychou
Kristian Scharff Fogh
Astrid Christensen
Katrine Reinhold Bundgaard
Stine Hasbirk Brandt
Katarzyna Bugala
Alexander Butz
Magda Stevensson
Einar Kyvik Bauge
Benedikte Artved
Cello
Henrik Dam Thomsen
Soo-Kyung Hong
Richard Krug
Birgitte Øland
Johan Krarup
Peter Morrison
Louisa Schwab
Chul-Geun Park
Cansin Kara
Hyazintha Andrej
Mihai Fagarasan
Bas
Einars Everss
Astor Cortabarria Adde
Nicholas Franco
Henrik Schou Kristensen
Ditlev Damkjær
Gerrit H. Mylius
Mads Lundahl Kristensen
Thoralf Strandli Pedersen
Fløjte
Anna Nykvist
Mikael Beier
Russell Satoshi Itani
Obo
Kristine Vestergaard
Erika Tani
Ulrich Trier Ortmann
Klarinet
August Lange Finkas
Klaus Tönshoff
Søren Elbo
Fagot
Audun Halvorsen
Dorte Bennike
Britta Cortabarria
Horn
Lasse Luckow Mauritzen
Dominika Piwkowska
Oskar Lejonclou Marklund
Jakob Arnholtz
Erling Robert Eydal
Gustav Carlsson
Trompet
Michael Frank Møller
László Molnár
Karl Husum
Andreas Jul Nielsen
Basun
Lars Ragnar Karlin
Marek Adam Stolarczyk
Brian Bindner
Tuba
Thomas Andre Røisland
Antonio Neilley-Menendez de Llano
Harpe
Zachary James Hatcher
Tasteinstrumenter
Per Salo
Slagtøj
Gert Skød Sørensen
Jakob Weber Egholm
Mads Hebsgaard Andersen
Lars Vestergaard Møller
Pauker
Nicola Carrara
KOLOFON
Chef for DR Koncerthuset, Den Levende Musik og P2: Kim Bohr
Repertoirechef: Tatjana Kandel
Leder for DR Symfoniorkestrets udvikling og drift: Michael Aaberg Thomsen
Produktionstilrettelægger: Karen Skriver Zarganis
Produktionsledere: Morten Danvad, Ida Elling Magnus
Lydproducer: Thore Brinkmann
Musiktekniker: Mikkel Nymand
Redaktør: Helle Kristensen
Design: DR Koncerthuset
DR's Koncertvirksomhed støttes af blandt andre
A.P. MØLLER OG HUSTRU CHASTINE MC-KINNEY MØLLERS FOND TIL ALMENE FORMAAL • AUGUSTINUS FONDEN • AAGE OG JOHANNE LOUIS-HANSENS FOND • CARL NIELSEN OG ANNE MARIE CARL-NIELSENS LEGAT • BECKETT-FONDEN • SPORTGOODSFONDEN • KNUD HØJGAARDS FOND • AXEL MUUSFELDTS FOND • WILHELM HANSEN FONDEN • GANGSTEDFONDEN • VENNEFORENINGEN FOR DR’s KOR OG ORKESTRE