Tango Jalousie 100 år
7. AUGUST 2025 KL. 19.30
KONCERTSALEN
PROGRAM
Jacob Gade (1879-1963)
Romanesca, Tango
Aram Khatjaturjan (1903-78)
Violinkoncert; 3. sats (fløjtetranskribtion)
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Koncert for 2 violiner; 1. sats
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-91)
Sinfonia concertante for violin, bratsch og orkester; 2. sats
Camille Saint-Saëns (1835-1921)
Introduction et Rondo capriccioso for violin og orkester
Pause (30 min.)
Britta Byström (f. 1977)
Uendelighedsvals (Jacob Gade in memoriam), uropførelse
Edward Elgar (1857-1934)
Cellokoncert; 4. sats
Francis Poulenc (1899-1963)
Koncert for 2 klaverer; 1.sats
Ludwig van Beethoven (1770-1827)
Tripelkoncert; 2. sats: Largo & 3. sats: Rondo alla polacca
Jacob Gade
Tango Jalousie
Varighed: ca. 2 timer og 20 min. (inkl. pause)


Torsdagskoncerten sendes direkte i P2 Koncerten, genudsendes søndag kl. 12.15 og kan også høres i DR Lyd.
Kære publikum
Velkommen til en festlig aften i Jacob Gades tegn her i DR Koncerthuset. Jacob Gade og hans Tango Jalousie har ikke blot haft enorm betydning for dansk musikliv. Den verdenskendte melodi har også et tæt musikalsk bånd til DR, og det er derfor en stor glæde at kunne fejre jubilæet her i Koncertsalen i aften, med live-udsendelse på P2 og i DR Lyd.
Tango Jalousie, DR og DR Symfoniorkestret blev begge skabt det samme år – i 1925 – og deres historier har fulgt hinanden tæt lige siden.
Allerede en måned efter Tangoens premiere blev melodien spillet i Statsradiofonien – det, vi i dag kender som DR. Det blev et af de første klare eksempler på, hvilken enorm rolle radioen kunne spille i udbredelsen af musik.
Dengang kunne radioen kun spille live-musik, og Tango Jalousie blev første gang spillet den 17. oktober 1925 i udsendelsen 'Moderne Dansemusik'. Og herfra tog den fart. Tangoen blev en af de mest spillede melodier i DR i både 1920’erne og 30’erne – stadig som liveoptræden med DR’s forskellige ensembler.
I 1950 lavede DR en række interviews med Jacob Gade, og i slutningen af 1960’erne producerede vi et radiodrama om hans liv. Siden da har vi markeret Tango Jalousies betydning ved flere store lejligheder – senest ved 50-års jubilæet og igen i år, hvor vi endnu en gang hylder melodien og dens skaber med bl.a. aftenens festkoncert og en ny podcastserie om komponisten på P2.
Tango Jalousie bruges i dag ofte som ekstranummer ved DR Symfoniorkestrets koncerter i udlandet – senest under en meget succesfuld turné til Japan. Når vi fortæller publikum, at melodien er dansk, bliver de som regel meget overraskede – og vi bliver stolte. DR Symfoniorkestrets chefdirigent, Fabio Luisi, elsker Tango Jalousie, og han glæder sig til den hver gang!
I DR’s arkiver har vi over 200 indspilninger af Tango Jalousie. Alle DR’s ensembler har indspillet den: fra 1930'ernes Radioorkester til Underholdningsorkestret, DR Big Band og DR Symfoniorkestret. Men historien om Jacob Gade stopper ikke med musikken. For Gade ønskede, at hans formue – og fremtidige indtægter fra tangoen – skulle gå til en fond, der støtter unge danske musikere. Fonden har spillet en afgørende rolle i udviklingen af nye generationer af musikere – og mange af dem spiller i dag i DR’s professionelle ensembler.
Vi, som er afhængige af nye generationer af danske musikere, er dybt taknemmelige for det vigtige arbejde, som Jacob Gade Fonden har gjort og stadig gør for unge danske musikere. Og det skaber en smuk cirkel: Gades melodi har ikke blot begejstret millioner – den har også været med til at støtte de musikere, som spiller den videre i dag.
Hurra for Jacob Gade, for Tango Jalousie – og for alle de unge talenter, som skal bære dansk musik ind i fremtiden!
Kim Bohr
Chef for DR Koncerthuset, Den Levende Musik & P2
Om musikken
Jacob Gade og Tango Jalousie
Jacob Gade levede fra 1879 til 1963 og var berømt som komponist, violinist og orkesterleder. Når han optrådte med sine orkestre i København, var det især i teatre, biografer, på hoteller og store restauranter. Her havde man klassiske orkestre ligesom i koncertsalene, og Jacob Gade var helt i top, når man ville have den bedste og mest underholdende musik at høre.
Hans repertoire som orkesterleder og solist var en blanding af klassiske stykker og hans egne kompositioner, der typisk var i danserytmer som vals og tango. Mest berømt blev hans Tango Jalousie, eller som den hed i den oprindelige udgave: ”Jalousie, Tango tzigane” (det vil sige 'sigøjnertango'). Han skrev stykket som musik til den amerikanske stumfilm 'Don Q, Zorros søn', der i 1925 blev vist i Palads Biografen i København. Og meget hurtigt bredte tangoen sig i byens musik- og underholdningsliv.
Med tiden blev Tango Jalousie hans største succes, og det blev også den største succes i det hele taget for dansk musik. Gades indtjeninger steg og steg, ikke mindst efter at tangoen i 1930’erne blev indspillet i USA af den berømte dirigent Arthur Fiedler – det var den første plade i verden, der blev solgt i en million eksemplarer. Ingen komposition af en dansker har oplevet lignende verdenssucces!
Jacob Gade levede i øvrigt et temmelig tumultarisk liv. Han kom fra jævne kår i Vejle og voksede op som spillemandslærling. Da han tog til København for at prøve lykken, viste det sig svært at være en opkomling fra provinsen. Så i sin alderdom valgte Jacob Gade derfor at testamentere sin formue til et legat, der skulle sørge for, at kommende generationer af danske musikere kunne få en bedre start på karrieren. Han formulerede det sådan her i 1956:
”Jeg erindrer klart, hvilke vanskeligheder af økonomisk og uddannelsesmæssig art, som mødte mig, da jeg som purungt menneske kom til København med den hensigt at skabe mig en levevej indenfor musikkens verden, og det ligger mig derfor på sinde, at de indtægter, som mine efterladte værdier vil afkaste, skal anvendes til at lindre den unge, talentfulde musikers kår.”
Jacob Gade Legatet
I aften er det altså ikke bare Jacob Gade og hans tango, vi fejrer, men også hans legat, der har understøttet dansk musikliv i mange årtier. Siden 1964 har legatet hvert år uddelt pengepræmier til unge danske talenter. Det foregår i vore dage som et treårigt talentprogram, hvor unge musikere i alderen 12-19 får støtte gennem tre år. De bliver også inviteret til at spille koncerter ved Schubertiaden i Roskilde, ved Odsherred Musikfestival og på kunstmuseet Louisiana.
Dette års talentpræmier bliver uddelt på selve 100-årsdagen for førsteopførelsen af Tango Jalouise, 14. september. Dertil kommer en hel række af talentkonkurrencer, hvor Jacob Gade Legatet er med til at holde musikkens fødekæde i gang i Danmark. Konkurrencerne forgår forskellige steder i landet:
Den Klassiske Juniorkonkurrence foregår i København i samarbejde med Det Kongelige Danske Musikkonservatorium. Strygerkonkurrencen og Blæserkonkurrencen (de skifter hvert andet år) er i samarbejde med Syddansk Konservatorium i Odense, og Kammermusikkonkurrencen foregår i Aarhus på Det Jyske Musikkonservatorium.
Om sommeren afholder man et Jacob Gade Sommerkursus med fokus på kammermusik. Det finder i år sted i Holstebro, og der er 80 tilmeldte unge musikere og 20 lærere, der underviser i både solospil og sammenspil. Desuden tilbyder Legatet billige studieboliger til unge musikere under uddannelse i København.
Lidt om musikken
Som festlig finale ved denne Jacob Gade-festkoncert får vi naturligvis en 100-års fejring af Tango Jalousie, der spilles af den danske violinstjerne Nikolaj Szeps-Znaider – der som purung musiker blev støttet af Jacob Gades Legat!
Og koncerten indledes med Gades næstmest kendte tango, Tango Romanesca. Ligesom Tango Jalousie har den en dramatisk violinsolo, for Tango Romanesca er virkelig en tango af format, og den er orkestreret af Gade for stort symfoniorkester.
Nikolaj Szeps-Znaider spiller duet med to af årets modtagere af Jacob Gade Legatet, violinisten Selma Teilmann og bratschisten Julia Pamina Smit, i Mozarts Sinfonia Concertante og Bachs Koncert for 2 violiner.
Selma Teilmann er også violinsolist i Saint-Saëns’ virtuose Introduktion & Rondo Capriccioso. Cellisten Alexander Shirinyan Rohde spiller sidste del af Edward Elgars udtryksfulde Cellokoncert, og to pianister blandt Gade-talenterne, Valdemar Wenzel Most og Rune Leicht Lund, spiller 1. sats af Poulencs brillante Koncert for to klaverer.
Fløjtenisten Otilia Zielke Johannsen er solist i Aram Katjaturjans Violinkoncert, hvad der kan virke overraskende, men med komponistens godkendelse kan denne violinkoncert også spilles på fløjte. Den version kom til verden efter forespørgsel fra den franske fløjtestjerne Jean-Pierre Rampal – og musikken er vel at mærke meget vanskeligere at spille for en fløjtenist end for en violinist!
Nikolaj Szeps-Znaider spiller sammen med sine erfarne kolleger – og tidligere Gade-legatmodtagere – Katrine Gislinge på klaver og Jonathan Swensen på cello de to sidste satser fra Beethovens Tripelkoncert.
Og så får vi også en uropførelse, nemlig et orkesterstykke af Britta Byström fra Sverige, komponeret specielt til koncerten i aften. Hun fortæller selv om sit nye værk:
”Stykket hedder Uendelighedsvals, og jeg har tilføjet "Jacob Gade in memoriam" som dedikation. Det bygger på to Gade-valse, 'Efterår' og 'Valse Pleurante', og kombineres også med en lille Per Nørgård-uendelighedsrække, konstrueret ud fra den ene af valsene.
Desuden finder man i værket tonerne G-A-D-E, som jo svarer til tonerne på violinens strenge!”
Jens Cornelius
Medvirkende
Modtagere af Jacob Gades Legat
Orkester

DR Symfoniorkestret
DR Symfoniorkestret har lige siden DR’s grundlæggelse i 1925 bragt den symfoniske musik ud til publikum, lyttere og seere i hele landet. Samtidig er orkestret blevet en vigtig repræsentant for dansk musik i udlandet gennem turnéer og medieproduktioner, som har vundet international genklang. DR Symfoniorkestret har altid været tæt forbundet med den danske musik, men orkestret favner samtidig hele det rige, symfoniske repertoire fra forskellige klassiske og romantiske traditioner op til vores egen tid.
DR Symfoniorkestrets chefdirigent har siden 2016 været den anerkendte italienske dirigent Fabio Luisi, som bl.a. har stået i spidsen for højt profilerede turnéer til Kina, Japan og USA. Luisi har netop stået i spidsen for orkestrets store jubilæumsturné til Tyskland, Belgien, Østrig og Ungarn i januar måned.
Efter indspilningen af Carl Nielsens symfonier og koncerter (Deutsche Grammophon), der har givet genlyd internationalt og modtaget adskillige priser, har orkestret og Fabio Luisi også indspillet alle Alexander Skrjabins orkesterværker, der udkommer til oktober. Nu gælder det Arnold Schönbergs samlede orkesterværker (igen for Deutsche Grammophon), hvor første udgivelse – Verklärte Nacht – udkom digitalt i efteråret 2024, som markering af 150-året for Schönbergs fødsel. De over 30 Schönberg-værker vil udkomme hen over de næste 5-6 år.
Som medieorkester spiller DR Symfoniorkestret ikke bare for de 100.000 koncertgæster, som hver sæson oplever orkestret live. Mere end 500.000 lyttere og seere følger orkestrets klassiske koncerter på radio, tv og internet, og millioner lytter med, når koncerterne transmitteres internationalt. Også på sociale medier har DR Symfoniorkestret en stor fanskare – over 340 millioner seere verden over har set videoer fra bl.a. orkestrets populære soundtrack-koncerter med film- og computerspilsmusik.
MUSIKERLISTE
Koncertmester
Ludvig Gudim
Violin 1
Ludvig Gudim
Elna Carr
Jan Leif Rohard
Johannes Søe Hansen
Anders Fog-Nielsen
Helle Hanskov Palm
Per Friman
Sarah Jillian McClelland
Sophia Bæk
Trine Yang Møller
Runi Bæk
Monika Malmquist Egholm
Johanna Qvamme
Kern Westerberg
Violin 2
Joaquín Páll Palomares
Bodil Kuhlmann
Julie Meile
Line Marie Most
Marianne Bindel
Anne Marie Kjærulff
Andrea Rebekka Alsted
Hedvig Oftedahl Vivanco
Jonida Luisa Tafilaj
Benedikte Pontoppidan Thyssen
Ida Balslev
Peter Andreas Nielsen
Borbála Brezovszky
Bratsch
Michael Andreas Grolid
Yu Sun
Dmitri Golovanov
Gunnar William Lychou
Kristian Scharff Fogh
Astrid Christensen
Katrine Reinhold Bundgaard
Stine Hasbirk Brandt
Katarzyna Bugala
Alexander Butz
Magda Stevensson
Cello
Henrik Dam Thomsen
Richard Krug
Birgitte Øland
Peter Morrison
Louisa Schwab
Chul-Geun Park
Cansin Kara
Hyazintha Andrej
Bas
Einars Everss
Henrik Schou Kristensen
Mads Lundahl Kristensen
Nicholas Franco
Thoralf Strandli Pedersen
Matilde Zeeberg
Fløjte
Ulla Miilmann
Anna Nykvist
Russell Satoshi Itani
Obo
Kristine Vestergaard
Ulrich Trier Ortmann
Sven Buller
Klarinet
Johnny Teyssier
Pedro Franco Lopez
Klaus Tönshoff
Søren Elbo
Fagot
Sebastian Stevensson
Dorte Bennike
Britta Cortabarria
Horn
Oskar Lejonclou Marklund
Dominika Piwkowska
Jakob Arnholtz
Erling Robert Eydal
Gustav Carlsson
Trompet
Michael Frank Møller
László Molnár
Karl Husum
Andreas Jul Nielsen
Basun
Brian Bindner
Gabriel Boezi Gjerpe
Jonathan Ronald Goodwin
Tuba
Thomas Andre Røisland
Harpe
NN
Tasteinstr.
Per Salo
Slagtøj
Gert Skød Sørensen
Oliver Kragelund
Søren Rønløv Nielsen
Pauker
René Felix Mathiesen
KOLOFON
Chef for DR Koncerthuset, Den Levende Musik og P2: Kim Bohr
Repertoirechef: Tatjana Kandel
Chef for DR Symfoniorkestrets musikere: Michael Aaberg Thomsen
Produktionstilrettelægger: Karen Skriver Zarganis
Produktionsledere: Jakob Helmer Mørck, Morten Danvad
Redaktør: Helle Kristensen
Design: DR Koncerthuset
DR's Koncertvirksomhed støttes af blandt andre
A.P. MØLLER OG HUSTRU CHASTINE MC-KINNEY MØLLERS FOND TIL ALMENE FORMAAL • AUGUSTINUS FONDEN • AAGE OG JOHANNE LOUIS-HANSENS FOND • CARL NIELSEN OG ANNE MARIE CARL-NIELSENS LEGAT • BECKETT-FONDEN • SPORTGOODSFONDEN • KNUD HØJGAARDS FOND • AXEL MUUSFELDTS FOND • WILHELM HANSEN FONDEN • GANGSTEDFONDEN • VENNEFORENINGEN FOR DR’s KOR OG ORKESTRE
Tango Jalousie 100 år i P2 Koncerten
Hør - eller genhør - koncerten i DR Lys. Find også mange andre unikke oplevelser med alt fra symfoniorkestre til kammermusik og kor. P2's værter giver dig indblik i, hvorfor netop aftenens koncert er værd at lægge øre til.
Hør koncerten i DR Lyd