Flere end nogensinde tegner abonnement til DR Symfoniorkestrets koncerter
På bare tre måneder har DR Symfoniorkestret overgået hele sidste års salg af abonnementer til den kommende sæson.

Til august lyder de første toner i DR Symfoniorkestret 100-års jubilæumssæson i DR Koncerthuset. Og allerede nu er det tydeligt, at sæsonen bliver et tilløbsstykke ud over det sædvanlige – ja, formodentlig i hele orkestrets 100-årige historie.
Siden DR Koncerthuset åbnede for salget af klassiske abonnementer i midten af februar, har interessen fra publikum været overvældende, og allerede efter de første tre måneders salg er antallet af solgte abonnementer steget markant, hvilket i praksis betyder, at alle abonnementsserier er udsolgt.
Det vil sige, at flere end nogensinde vælger at knytte sig til orkestret ved at tegne abonnement til en af orkestrets seks forskellige koncertserier – ja, faktisk vælger en del at abonnere på flere serier, så de får endnu flere koncerter i kalenderen.
Fast plads i Koncertsalen
For DR Koncerthusets kommercielle chef Casper Remmer Jeppesen kan der være mange forklaringer på det øgede abonnementssalg i DR Symfoniorkestrets 100-års jubilæumssæson.
– Først og fremmest præsenterer orkestret en stærk jubilæumssæson med mange store navne og værker, som mange gerne vil opleve. Men vi har også en række eksklusive fordele for abonnenter, som er højt værdsat, siger han og fortsætter:
– En af de mest populære fordele er for eksempel, at man som abonnent har sin egen faste plads i Koncertsalen, hver gang man kommer til koncert. Vi holder også særlige velkomstarrangementer for abonnenter som optakt til hver sæson, og giver løbende vores abonnenter en række særlige tilbud, som gør, at man føler sig velkommen i huset, siger Casper Remmer Jeppesen.
Store linjer
Tatjana Kandel, som er repertoirechef for DR Symfoniorkestret, er også begejstret over udviklingen i orkestrets abonnementssalg:
– Vi har et helt særligt og engageret publikum i DR Koncerthuset, og det er fantastisk for orkestret at mærke begejstringen fra en fyldt sal. Samtidig arbejder vi netop med de store linjer i vores programlægning, og selvom hver enkelt koncert er en unik begivenhed, tror vi på at det forstærker koncertoplevelsen, når man kommer tættere på musikken og kunstnerne som fast gæst i huset.
Selvom abonnementsserierne til DR Symfoniorkestrets 100-års jubilæumssæson allerede nu er udsolgt, er det stadig muligt at få billet til størstedelen af sæsonens koncerter – hvis man altså skynder sig.
DR Symfoniorkestrets 100-års jubilæumssæson åbner torsdag 28. august i Koncertsalen.