Praktisk information

Her kan du finde praktiske informationer både før- under og efter dit besøg i DR Koncerthuset.

På denne side kan du finde praktiske oplysninger omkring; billetkøb, handicappladser, gavekort, rabatter, sædeopstilling i Koncertsalen mv.

Du kan læse om de oftest stillede spørgsmål før/under/efter arrangementer i DR Koncerthuset og i DR Byen.

Du kan nederst på siden gå på opdagelse i DR Koncerthusets helt eget 'Streetview' og opleve huset allerede inden dit besøg, hvis du vil orientere dig om de forskellige niveauer, sale og øvrige faciliteter.

OFTE STILLEDE SPØRGSMÅL

Billetbestilling

Hvorfor skal jeg oprette en profil?

Du oplyser bl.a. din mailadresse og dit telefonnummer. Vigtige oplysninger som vi kan benytte i tilfælde af, at en koncert bliver udsat eller aflyst.

Ikke modtaget billet?

Det kan ske at din billet er røget i spamfilter/uønsket post/ promoveringer.

Kan jeg ombytte min billet?

Det er muligt at ombytte billetter, der er til koncerter med DRs egne kor og orkestre.

Kan jeg få refunderet min billet?

Nej, det er ikke muligt at få refunderet en købt billet. Billetter refunderes kun i tilfælde af aflysning.

Er det muligt at skrive sig på venteliste?

På koncerter vil der blive oprettet mulighed for at skrive sig på venteliste.

Kan jeg sælge min billet til en på ventelisten?

Grundet GDPR samt ressourcer har vi ikke mulighed for at videreformidle din evt. overskydende billet til ventelisten.

Køb billetter til skolekoncerter

Det er muligt for skoler at bestille billetter til DR Musikariets skolekoncerter

Handicapbillet

Har du et gyldigt ledsagekort fra Danske Handicaporganisationer er det muligt at få en gratis ledsager med i DR Koncerthuset.

Er der aldersgrænser til arrangmenter?

Vi har sjældent aldersgrænse på vores arrangementer.

Kan jeg overvære en generalprøve?

Hvorfor skal jeg oprette en profil?

Du modtager desuden forud for dit besøg en velkomstmail med praktisk information om dit kommende besøg. Ved henvendelse personligt eller over telefonen kan du nøjes med navn samt gerne enten telefonnummer eller mailadresse (skal billetten sendes per mail eller post er de nødvendige oplysninger til dette selvfølgelig en forudsætning)

Ikke modtaget billet?

Kan du fortsat ikke finde din ordre, kan du logge ind på din profil, og under ”Mine billetter og ordrer” finde din ordre. Lige over ordren kan du gensende dine billetter via linket ”Gensend print@home billetter.” BEMÆRK! At der kommer en ny stregkode på dine billetter når du gensender dem, og du kan derfor ikke længere benytte tidligere fremsendte billetter.

Kan jeg ombytte min billet?

Det er muligt at ombytte billetter til koncerter med DRs egne kor og orkestre, såfremt der er minimum 14 dage til den koncert der ønskes ombyttet fra.

Billetter der ombyttes til skal være i samme priszone (eller dyrere). Det koster 40 kr. per billet for ombytningen, samt evt. merpris. Det er ikke muligt at ombytte billetter, hvis koncerten man ønsker at bytte fra er udsolgt.

Billetter til øvrige arrangementer kan ikke ombyttes. Undtagelser kan forekomme i tilfælde af at samme arrangement afholdes i DR Koncerthuset på flere datoer/tidspunkter. Kontakt vores Billetkontor for yderligere afklaring.

Kan jeg få refunderet min billet?

Billetter refunderes kun i tilfælde af aflysning. Læs vores salgs- og leveringsbetingelser her.

Er det muligt at skrive sig på venteliste?

Kan jeg sælge min billet til en på ventelisten?

Vores venteliste er til ikke-tidligere solgte billetter, og ventelisten får derfor tilbudt billetter, når vi får mulighed for at udvide den salgbare kapacitet. Ønsker du at videreformidle din billet, skal du derfor selv finde en der vil overtage din billet.

Køb billetter til skolekoncerter

Det er muligt for skoler at bestille billetter til DR Musikariets skolekoncerter.

Læs mere via DR Musikariet

Handicapbillet

Har du et gyldigt ledsagekort fra Danske Handicaporganisationer er det muligt at få en gratis ledsager med i DR Koncerthuset. For bestilling skal du forud for dit billetkøb have dit ledsagerkort registreret i Billetkontorets billetsystem.

Dette gør du ved at indsende en kopi/ et billede af dit gyldige ledsagekort til drkoncerthuset@dr.dk sammen med dit telefonnummer og din mailadresse.

Herefter kan du bestille billet (gælder også køretstolsplads) og ledsagebillet via vores Billetkontor.

Se Billetkontorets åbningstider her

Er der aldersgrænser til arrangmenter?

I de tilfælde hvor der er en aldersgrænse på f.eks. min. 18 år – er det IKKE MULIGT at deltage, hvis man er under 18 år – heller ikke i følge med en voksen! Det vil stå tydeligt på de enkelte koncerter hvis der er en aldersgrænse.

Børnearrangementer kan have en ”anbefalet alder” – men det er vores overbevisning at du som forælder kender dit barn bedst, en anbefalet alder er derfor vejledende. Find børnearrangementer under ”Børn og familie”

Til øvrige arrangementer (hvor der ikke er en aldersgrænse) er børn også velkomne – dog skal du være opmærksom på at dit barn skal kunne sidde stille og koncentrere sig om oplevelsen. Skulle dit barn blive uroligt eller støjende, vil I blive bedt om at forlade salen/studiet.

Tænk også på at beskytte dit barns ører, da høj lyd kan forekomme.

Bemærk! Alle som deltager til et arrangement skal have en billet - uanset alder.

Dit besøg

Praktisk info før dit arrangement

Vi har samlet de vigtigste informationer som er gode at vide før, under og efter dit besøg i DR Koncerthuset.

Parkering og transport

Læs om transport til DR Koncerthuset, samt parkeringspladser- og takser.

Tilgængelighed

Information vedr. tilgængelighed i- og omkring DR Koncerthuset

Fremvisning af billet ved indgangen

Du behøver ikke printe din billet ud. Du kan blot åbne den vedhæftede pdf, eller fremfinde QR-koden i din kvittering – så scanner vi direkte på din telefon.

Jeg har glemt min billet?

Har du glemt din billet, eller er din telefon løbet tør for strøm, kan du i de fleste tilfælde henvende dig i billetkontoret, hvor personale vil være behjælpelige.

Hvad gør jeg hvis jeg kommer for sent?

Ved tv-optagelser kan du risikere at du ikke bliver lukket ind, da dørene lukker på det tidspunkt der står angivet på din billet.

Jeg har ikke booket mad på forhånd, kan jeg købe noget at spise?

Det er ikke muligt at bestille tapas/menuer ved ankomst – disse skal forudbestilles.

Hvornår åbnes dørerne?

Som hovedregel åbner huset senest en time før arrangement. Døren til sal/studie åbner ca ½ time før start.

Kan man bestille mad/drikke når der ikke er et arrangement?

I vores udendørs bar Klangbar kan du købe drikkevarer, også selvom du ikke skal til et arrangement hos os.

Jeg er dårligt gående

- kan jeg få en stol med ind (unummererede arrangementer)

Praktisk info før dit arrangement

Undgå print af billetter

Du kan fremvise din billet på din smartphone. For at vi let og hurtigt kan scanne din billet, bedes du skrue op for lysstyrken på displayet på din smartphone inden du stiller dig i kø.

Garderobe/tasker

Overtøj og større tasker skal af sikkerhedsmæssige hensyn afleveres i garderoben i publikumsfoyeren. Ved koncerter med DRs egne Kor og Orkestre er bemandet garderoben gratis. Ved andre koncerter vil der være betalingsgarderobe. Til alle arrangementer forefindes også en ubemandet garderobe som er gratis.

Toiletter/Handicaptoiletter

Toiletter findes i Koncerthusets foyer niveau 1 (hovedfoyeren) og i niveau minus 1 (ved Studie 2, 3 og 4). Der er yderligere toiletter på niveau 3, ved indgangen til parterre, samt niveau 4 ved indgangen til orkester A-B.

Tv-optagelser

Der kan forekomme tv-optagelser/transmissioner af enkelte arrangementer. Vi bestræber os naturligvis på at minimere eventuelle gener for vores publikum i forbindelse med disse tv-optagelser. Såfremt et arrangement optages til tv, vil det fremgå af din billet eller ved information via e-mail eller SMS forud for arrangementet.

Mad og drikke

Det er ikke tilladt at  medbringe og indtage medbragt mad & drikke.

Barerne i foyeren sælger drikkevarer og snacks. Hvis der er pause i dit arrangement vil barerne også være åbne.

Det er også muligt at forudbestille tapas, eller booke middag i DR Koncerthusets restaurant.

Læs mere om tapas i DR Koncerthuset

Læs mere om Koncerthusets Restaurant

Rygning

Rygning er ikke tilladt indendørs i DR Koncerthuset.

Hittegods - hvis du glemmer en ejendel efter et arrangement

Alle glemte ejendele afleveres i receptionen i DR Byen efter Koncerthuset er lukket. Spørgsmål vedr. glemte ejendele, skal derfor ske ved direkte henvendelse til DR's hovedreception på tlf.: 35202640

Parkering og transport

DR Koncerthuset ligger på Ørestads Boulevard 13, København S, og der er gode transportmuligheder.

DR har indgået et samarbejde med Q-Park, som står for opsynet med P-pladsen ved metroen.

Du kan her se et kort over området. 

OBS! Parkering skal forudbetales.

Det vil sige at du i billetautomaten køber parkering til et bestemt tidsrum.

Parkering kan forudbetales i billetautomaterne på parkeringspladsen ved indtastning af bilens registreringsnummer. Alternativt kan parkering betales gennem EasyParks app.

NB: Du kan parkere gratis i afmærkede båse i op til 15 minutter ved af- og pålæsning. Husk P-skiven.

Priserne er:
Op til 1 time 20 kr.
Op til 2 timer 40 kr.
Op til 13 timer 60 kr.

EasyPark App

Det er muligt at betale og forlænge din parkering med EasyParks app. Områdekoden til DR Koncerthusets parkering er 3491.
Ved at benytte EasyParks app til betaling af parkering opkræves et tillæg på 15% af den samlede parkeringspris.

Handicapparkering

På parkeringsarealet findes ni gratis handicapparkeringspladser - husk synligt Handicapparkeringskort i forruden. Det er muligt at parkere bilen gratis på alle afmærkede parkeringspladser, hvis der ikke er flere ledige handicapparkeringspladser.

Hybrid- og elbiler

Der er et begrænset antal p-pladser med ladestandere. Du har mulighed for at lade din bil, mens du er til koncert i DR Koncerthuset. Vær dog opmærksom på, at der er begrænset ladetid på max fire timer og du skal derfor stille din P-skive. Al parkering med el-bil eller plugin-hybrid ved DR Koncerthuset, kræver betaling af P-afgift ved betalings-standerne på stedet.

Metro og bus

Der er metroafgange til og fra DR Byen-metrostation ca. hvert 5. min. Metroen kører hele døgnet alle ugens dage (den grønne linje M1 mod Vestamager).
Buslinje 33, 35, 77 og 78 har alle stoppested ved DR Byen på Amager Fælledvej. Herfra tager det kun få minutter at gå til DR Koncerthuset.

Cykler

Cykler kan parkeres under Metrobanen. Det er ikke tilladt at parkere sin cykel op ad DR Koncerthuset, da det kan blokere for flugtveje.

Tilgængelighed

Ved DR Koncerthuset forefindes 9 almindelige handicapparkeringspladser, samt seks større afsætningspladser, der reelt er p-pladser. Disse er placeret under metrobanen, vest for DR Koncerthuset, ca. 75 m. fra indgangen til Koncerthuset. Der findes yderligere 5 p-pladser til kassebiler og 1 p-plads til en liftbus. Desuden er der handicapparkeringspladser ved DR Byens reception langs Emil Holms Kanal (modsat DR Koncerthuset).

For synshæmmede er der etableret en ganglinje fra metrostationen til DR Byen.

Der er 16 kørestolspladser i Koncertsalen. De befinder sig bagest på Parterre, 1. Balkon og Orkester A. I Studie 2 er der 4-6 kørestolspladser, afhængig af stoleopsætning. I Studie 3 og 4 er der 2-4 kørestolspladser, afhængig af stoleopsætning.

Kørestolsbrugere, blinde eller andre med et ledsagerkort fra Danske Handicaporganisationer, skal bestille billet gennem DR Koncerthusets Kundecenter og har mulighed for at tage en ledsager med uden ekstrabetaling. Ledsagerkortet skal vises/fremsendes til DR Koncerthusets Kundecenter ved billetbestilling.

DR Koncerthusets elevatorer kører til alle etager og der forefindes handicaptoiletter ved alle toiletgrupper.

Der er etableret teleslynge i alle DR Koncerthusets sale samt i hovedfoyeren.

Fremvisning af billet ved indgangen

Skru gerne op for lysstyrken på telefonen, det gør det nemmere for os at scanne.
Printer du din billet ud på papir, behøver du ikke printe i farver. Du skal være opmærksom på at stregkoden oppe i højre hjørne skal fremgå tydeligt. Har du en kvittering med QR koder, kan du også blot printe den.

Jeg har glemt min billet?

Har billetkontoret lukket, så henvend dig til foyer-personalet.
Kan du ikke finde mailen med din billet på din telefon, kan du logge ind på din profil og gensende billetten til din mail. Husk at mailen kan havne i spam/uønsket post/promoveringer.

Hvad gør jeg hvis jeg kommer for sent?

Ved klassiske koncerter vil vi kunne lukke dig ind, indtil koncerten er påbegyndt. Kommer du efter dette, vil vi først lukke dig ind, når der er en pause i fremførelsen. Det samme gør sig gældende ved øvrige arrangementer, hvor du vil blive guidet af vores personale i forhold til at blive lukket ind på ”et passende tidspunkt” hvor det forstyrrer de optrædende samt de øvrige gæster mindst muligt.

Kom derfor i god tid
Sæt altid tid af til uforudsete hændelser såsom trafik-køer, forsinkelse med offentlig transport, kø ved garderoben, kø til toilettet, kø i baren. Dørene åbner som hovedregel 1 time før start, og dørene til sal/studie ½ time før. Derfor anbefaler vi at du kommer senest ½ time før start, gerne 1 time før, så du har god tid til det hele – også det uforudsete.

Jeg har ikke booket mad på forhånd, kan jeg købe noget at spise?

Det vil være muligt at købe sandwich eller en snack i baren (med forbehold for at der kan være udsolgt)

Hvornår åbnes dørerne?

Har du forudbestilt tapas skal du komme inden for det tidsrum der fremgår af dine tapas-billetter. Skal du i restauranten skal du komme på det tidspunkt der er angivet på dine restaurant-billetter.

Hold dig til det angivne tidspunkt, da du kan risikere at huset ikke er åbent ved for tidlig ankomst.

Skal du til ”Mød musikken” (forud for mange af vores klassiske koncerter) begynder dette som hovedregel en time før koncertstart, hvor du skal være på plads i salen (se hvad tidspunkt Mød musikken starter på din koncertbillet).

Skal du på rundvisningen ”Bag om koncerten” skal du komme på det tidspunkt der står angivet på dine rundvisnings-billetter.

 

Kan man bestille mad/drikke når der ikke er et arrangement?

I vores udendørs bar Klangbar kan du købe drikkevarer, også selvom du ikke skal til et arrangement hos os. Vi sælger kaffe, øl, vin og drinks. Det er ikke muligt at købe mad i Klangbar. 

Jeg er dårligt gående

Det er desværre ikke muligt at få en stol med ind til et arrangement med ståpladser. Dette skyldes at arrangementet er sikkerhedsmæssigt godkendt som et ”stående arrangement” og i tilfælde af f.eks. evakuering fra et måske mørkelagt lokale, må der ikke være ”ikke-registrerede forhindringer”.

Deltager du i en stående koncert som kørestolsbruger, skal du på forhånd have købt en kørestolsbillet (købes igennem billetkontoret).

Salsplan over Koncertsalen

Se en salsplan med overblik over sædenumre, rækværk i udsyn, ekstra benplads mv.

Se salsplan

Efter dit besøg

Glemte sager i DR Byen eller DR Koncerthuset

Spørgsmål vedr. glemte sager skal ske ved henvendelse til DR’s Hovedreceptionen på tlf.: 35202640

Glemte sager i DR Byen eller DR Koncerthuset

Spørgsmål vedr. glemte ejendele skal ske ved henvendelse til DR’s Hovedreceptionen på tlf.: 35202640

Betalingsmetoder og gebyrer

Du har mulighed for at se hvilke betalingsmetoder DR Koncerthuset tager imod, samt hvilke gebyrer der tages ifm. køb af billetter, ombytning mv. via DR Koncerthusets salgs- og leveringsbetingelser.

Læs mere

Køb et Gavekort

Køb et Gavekort til DR Koncerthuset

Læs mere og bestil her.
Foto: Søren Krabbe

Rabatterede billetter

Du har mulighed for at få en oversigt over alle de forskellige rabatter som DR Koncerthuset tilbyder, som ex. abonnementsserier, koncertpakker, U30 mv.

Læs mere

Gå på opdagelse