Thumbnail guidelines
I en streamingtid er det gode billede afgørende for et indholdets succes. Indholdets hovedbillede betragtes som det vigtigste markedsføringselement. Det er her, der kan skabes en rød tråd i hele markedsføringen, og det er her, vi kan hjælpe brugeren med at afkode stemning og genre.
Billederne bruges på DRTV, YouTube, YouSee, samt andre relevante platforme.
Husk! Billedernes vigtigste formål er at tiltrække brugere. De skal være dragende og skabe nysgerrighed, men de skal også være nemme at afkode - tag især hensyn til mobilvisning
Download photoshop skabeloner
Nederst på denne side kan du hente skabeloner til layout af thumbnails til DRTV og YouTube
Gå til downloadDet gode billede
Herunder er en række punkter som beskriver de overordnede retningslinjer der kan bruges i forbindelse med valg af billeder til thumbnails.
Det gode billede
- Er inviterende.
- Forklarer indholdets præmis.
- Sætter en stemning.
- Er nemt at afkode.
- Afspejler indholdets genre.
- Fungerer godt i alle størrelser.
Motivet
Motivet er det centrale visuelle fokuspunkt for brugerens øje. Herunder er en række punkter der skal bruges i forbindelse med valg af motiv.
- Som udgangspunkt altid mennesker med fokus på ansigter og følelser.
- Som tommelfingerregel max tre personer – flere vil være svære at afkode i mobilvisning.
- Hovedsageligt halvnære billeder uden for mange detaljer – eller med sløret baggrund.
- Letforståeligt og hurtigt afkodeligt.
- Skal fungere i små størrelser (fx mobilvisning af DRTV eller YouTube).
- Motivet skal naturligvis være knivskarpt.
Baggrund
Billedets baggrund er afgørende for, hvor tydeligt motivet står frem. Herunder er en række punkter der definerer en velegnet baggrund.
- Billedets baggrund skal være rolig som muligt og må ikke tage opmærksomhed fra motivet.
- Juster evt. dybdeskarpheden for at opnå en sløret baggrund.
- Baggrunden skal støtte op om motivet og programmets stil.
Layout
Alle billeder skal leveres med og uden tekst/logo. Dette varierer fra platform til platform. Her er en række overordnede retningslinjer for layout af thumbnails.
- Kræver platformen logo, placeres DR Koncerhusets logo altid samme sted. Download Photoshop skabelon nederst på denne side.
- Hvis videoerne er del af en serie/koncert, skal der skabes visuel sammenhæng mellem seriens/koncertens thumbnails.
- Er videoerne fra en produktion med tilhørende visuel identitet skal denne integreres i layoutet.
- Tekst skal have en størrelse der kan læses i de mindste thumbnail størrelser.
- Layout skal tage højde for safezones.
Formater
Billedstørrelser, safezones og krav til overlays i form af tekst og logo varierer fra platform til platform. Herunder er en guide til thumbnail leverancer til henholdsvis DRTV og YouTube.
DRTV
DRTV skelner mellem 3 forskellige formater, kaldet
- DRTV – dette format leveres uden logo og tekst overlay.
- DRTV titelgrafik – dette format leveres med logo eller tekst overlay.
- DRTV poster – dette format leveres med logo eller tekst overlay.
Photoshop template til layout af thumbnails, inkl. guide til safeareas, kan downloades her
YouTube
YouTube thumbnails har ét format og er altid 16:9. Thumbnails vises i følgende størrelser:
- Standard – 1280 x 720 px
- Medium – 640 x 360 px – bruges ofte i søgelister og mindre previews
- Small – 320 x 180 px – bruges i meget små previews, f.eks. i sidebar-anbefalinger
- Very small – 120 x 90 px – bruges til miniaturebilleder på gamle enheder eller lavbåndbreddeversioner.
Photoshop templates til layout af YouTube thumbnails, samt guide til safeareas, kan downloades her
Skabeloner
YouTube
Download Photoshop skabelon til brug for layout af thumbnails til YouTube.